Tevredenheid treinreizigers hoogst sinds 2015

De tevredenheid van treinreizigers steeg tijdens de eerste vijf maanden van dit jaar omdat de treinen stipter reden. ©BELGA

Twee op de drie klanten is dit jaar tevreden over de NMBS dankzij de verbeterde stiptheid van de treinen.

De tevredenheid van de reizigers over de NMBS stijgt dit jaar fors. In de eerste vijf maanden van het jaar gaf 66,3 procent van de ondervraagde klanten het Belgische spoorbedrijf een score van 7 op 10 of meer. Dat blijkt uit de resultaten van de tevredenheidsenquête die De Tijd kon inkijken. Met twee tevreden reizigers op de drie behaalt de NMBS de beste score sinds 2015, de start van de huidige meetmethode.

In 2018 toonde amper 60 procent van de reizigers zich tevreden over de diensten van het spoorbedrijf. Die slechte score was vooral te wijten aan de dramatische vertragingen. Vorig jaar reed 87,2 procent van de treinen volgens de wettelijke definitie op tijd. In de realiteit komt amper de helft van de treinen met minder dan 1 minuut vertraging aan.

In de lift

Sinds januari zit de stiptheid evenwel in de lift. In de eerste vijf maanden van dit jaar reed 90,4 procent van de passagierstreinen op tijd, een stuk meer dan in 2018.

90,4 procent
treinen op tijd
In de eerste vijf maanden van dit jaar reed 90,4 procent van de passagierstreinen op tijd, een stuk meer dan in 2018.

Terwijl vorig jaar amper vier op de tien reizigers zich tevreden toonden over de stiptheid, is dat dit jaar voorlopig het geval voor de helft van de reizigers. Opmerkelijk is ook de erg hoge tevredenheid over de treinbegeleiders, die NMBS-CEO Sophie Dutordoir als haar ‘bijoux’ omschrijft.

De hogere stiptheid is samen met een betere communicatie een topprioriteit voor Dutordoir. Vorig jaar nog riep federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) de volledige raad van bestuur van de NMBS en de netbeheerder Infrabel op het matje over de slechte resultaten. Beide bedrijven werkten een actieplan uit om de stiptheid te verbeteren, bijvoorbeeld door de treinen precies op tijd te laten vertrekken.

Prijs treinrit

‘De inspanningen die we doen, werpen vruchten af’, zegt NMBS-woordvoerder Dimitri Temmerman. ‘We weten dat de stiptheid essentieel is voor een goede dienstverlening en voor de tevredenheid van onze klanten.’

Toch zit de NMBS niet op rozen. De stiptheid is, na de prijs van een treinrit, nog altijd de parameter die de allerslechtste score krijgt. Bovendien blijft het afwachten hoe de tevredenheid dit jaar verder evolueert. In 2018 bleek de score voor de eerste vijf maanden wel een goede graadmeter voor het jaarresultaat.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect