Advertentie

TGV is onrendabele boemeltrein geworden

De allereerste TGV op de lijn Parijs-Lyon ©AFP

De Franse hogesnelheidstreinen stoppen te vaak en zouden enkel de grote centra mogen bedienen. Vandaag is het systeem onrendabel en onbetaalbaar geworden.

Dat schrijft het Cour des comptes, het Franse Rekenhof, in een striemend rapport over het hogesnelheidsnetwerk bij onze zuiderburen. Het fors gestegen aantal TGV's heeft ervoor gezorgd dat het systeem niet meer coherent is, aldus het verslag: vandaag worden liefst 230 bestemmingen bediend door hst's, die bovendien 40 procent van hun tijd over klassieke - en dus tragere - spoorlijnen rijden. 'De TGV is een vervoersmodel dat in ademnood verkeert en niet langer houdbaar is', klinkt het streng.

Het Rekenhof beveelt daarom aan om het aantal haltes drastisch te verminderen, net als de ritten op de klassieke lijnen, 'en enkel die over te houden die centra bedienen met een grote populatie'. De instelling pleit er ook voor om de beschikbare financiële middelen vooral in te zetten op het onderhoud van het bestaande, eerder dan nieuwe projecten te ontwikkelen. Dat zal politiek erg gevoelig liggen omdat de TGV vaak de rol van binnenlandse vluchten overnam en die werden als een openbare dienst beschouwd.

Bekijk hieronder de door de TGV meest  gefrequenteerde stations. Klik op de icoontjes voor de namen van de stations.

'De rendabiliteit van de TGV-lijn werd systematisch overschat, het gebruik stagneert en de operationele marge voor de SNCF is duidelijk gedaald', staat nog in het rapport. Ook het belang van de TGV in de omzet van de Franse spoorwegmaatschappij ging er op achteruit, van 29 procent in 2008 naar 12 procent in 2013. De krimpende winstgevendheid van de TGV is vooral een gevolg van de hogere kosten voor het gebruik van de infrastructuur (+8,5% per jaar). Dat is verigens een broekzak-vestzakoperatie want SNCF betaalt die aan RFF, het Franse Infrabel, dat net als de SNCF volledig in overheidshanden zit.

Meer dan 30 jaar geleden was Frankrijk het eerste land dat de hst in Europa introduceerde, met de opening van de lijn Parijs-Lyon in september 1981. Het beschikt vandaag over het meest uitgebreide netwerk voor supersnelle treinen. Het laatste project, Lyon-Turijn, werd eerder al 'on hold' geplaatst'. Ons land wordt bediend door 4 hst-systemen: de Thalys naar Parijs, Amsterdam en Keulen, de ICE naar Frankfurt, de Eurostar naar Londen en de TGV naar onder meer de luchthaven Charles De Gaulle

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud