Trein vertrekt, deuren dicht

(foto: Belga)

Vanaf 2015 vertrekken passagierstreinen op het Belgische spoor pas als alle deuren gesloten zijn. Dat moet de veiligheid verhogen. Op een trein springen die al in beweging is, wordt dan onmogelijk.

De raad van bestuur van infrastructuurbeheerder Infrabel en die van spoorwegmaatschappij NMBS hebben hun goedkeuring gegeven aan de nieuwe vertrekprocedure.

Het duurt evenwel nog even voor ze van toepassing is: volgend jaar gaat een pilootproject van start, in 2014 hopen de twee bedrijven de nodige veiligheidscertificaten te krijgen, zodat ze het jaar nadien met het nieuwe stysteem kunnen starten.

De invoering van de nieuwe procedure - waar overigens al meer dan twee jaar studiewerk is aan voorafgegaan - heeft dus heel wat voeten in de aarde. Nochtans houdt de huidige manier van vertrekken gevaren in. In mei 2009 verloor een treinbegeleider in Dinant beide benen toen hij onder een wagon terechtkwam, na een handgemeen met een reiziger die nog snel wou opstappen na het fluitsignaal.

Bij het huidige systeem sluit de begeleider alle deuren wanneer de trein op het punt staat te vertrekken, behalve de deur waar hij zelf opstapt. Eens opgestapt geeft hij een fluitsignaal en kan de trein elk ogenblik vertrekken en mag er dus niemand meer opstappen. Toch gebeurt het soms dat de trein nog enkele seconden of zelfs minuten blijft staan omdat de treinbestuurder wacht op een groen licht.

Bericht

Dat is frustrerend voor reizigers die op het laatste ogenblik arriveren en nog snel willen meerijden, zegt de woordvoerder van de NMBS. 'Ze begrijpen dan niet altijd dat ze niet meer mogen opstappen van de treinbegeleider die zelf in de opening van de deur staat. Maar dat is gevaarlijk en verboden. Het roept echter vaak verbale en soms zelfs lichamelijke agressie op waarvan de begeleider dan het slachtoffer is'.

De nieuwe procedure verloopt als volgt: de treinbegeleider krijgt een signaal van Infrabel dat het sein voor zijn trein op groen staat; daarop geeft hij een fluitsignaal en sluit alle deuren behalve één; hij stapt op via de laatste open deur die hij vervolgens sluit; pas dan stuurt hij een bericht naar de bestuurder via het GSM-R-systeem dat alle deuren gesloten zijn en de trein mag vertrekken.

Boordcomputers

Voor een buitenstaander lijkt het onbegrijpelijk dat na het tragische ongeval in 2009 zes jaar moeten verstrijken om een procedure aan te passen. Maar systemen wijzigen, procedures aanpassen en certifiëren vergt tijd in de spoorwereld. Bovendien zullen alle boordcomputers van de begeleiders worden aangepast en komen er aan alle deuren en op de perrons 'tags' waarlangs de communicatie verloopt.

Het hele project kost daarom 8,6 miljoen euro. De Belgische spoorgroep had overigens geen andere keuze dan de manier van vertrekken aan te passen. Vanaf 1 juli 2017 zullen alle treinoperatoren actief binnen de Europese Unie verplicht alle deuren te sluiten alvorens te vertrekken. Iets wat overigens nu al gebeurt in verschillende andere landen en ook in ons land met de hst's Thalys en Eurostar.

 

 

 

 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud