analyse

Uber is vat vol risico's

Oprichter en gewezen CEO Travis Kalanick houdt nog 8,6 procent van de taxidienst Uber in handen. ©REUTERS

Met een waardering van 100 miljard dollar spreekt de beursgang van Uber, de grootste van dit jaar, tot de verbeelding. Maar de bijgeleverde bijsluiter doorprikt de hype en toont een waslijst aan risico’s.

De publicatie van het prospectus van de beursgang van Uber - de informatiebundel waarin het taxibedrijf zich van kop tot teen ‘uitkleedt’ voor potentiële beleggers - is het moment waarop heel Wall Street op zat te wachten. Donderdagavond was het zover. Maar over essentiële details - zoals de definitieve prijsvork, het aantal aangeboden aandelen, de verkopende aandeelhouders enzovoort - zwijgt het document.

Uber: de beursgang van het jaar

Vrijdag 10 mei is het zover. Dan krijgt Uber zijn langverwachte notering aan de beurs van New York. De waardering wordt geschat op zo’n 91 miljard dollar, waarmee het de grootste beursgang van het jaar belooft te worden. Maar is die waardering wel gerechtvaardigd? Dat en veel meer leest u in dit dossier.

Voorlopig is er alleen de officieuze prijsvork van 48 à 55 dollar per aandeel en een waardering van 90 à 100 miljard dollar (80 à 88 miljard euro). Die ligt lager dan verwacht - waarschijnlijk omdat Uber en zijn bankiers na de hoge prijszetting en de daaropvolgende tuimeling van het aandeel van concurrent Lyft kiezen voor voorzichtigheid.

Het prospectus geeft daarentegen in bijna 400 pagina’s een pak details over de operaties van Uber. Enkele bevindingen.

Risicolawine

Uber somt op niet minder dan 48 pagina’s de risico’s op waarmee beleggers rekening moeten houden alvorens ze aandelen kopen.

Een van de heikele punten is het statuut van de Uber-chauffeurs. Door hun zelfstandigenstatuut genieten ze weinig bescherming en moeten ze tegen lage tarieven werken. De wijziging van dat statuut - Uber zou verplicht kunnen worden hen als werknemer in dienst te nemen - is een existentiële bedreiging. ‘We zouden ons businessmodel daardoor fundamenteel moeten wijzigen’, luidt het.

300 miljoen
Extraatje
In de aanloop naar de beursgang belooft Uber 300 miljoen dollar uit te keren aan 1,1 mljoen chauffeurs, officieel om hen te bedanken voor hun inspanningen.

Uit het prospectus blijkt dat 60.000 chauffeurs een procedure opgestart hebben tegen Uber over hun statuut. Daarbovenop is Uber wereldwijd in talrijke juridische procedures verwikkeld. De kosten van die rechtszaken zouden een grote financiële impact kunnen hebben, staat er te lezen.

Om de chauffeurs wat te paaien gaat Uber naar aanleiding van de beursgang wereldwijd aan 1,1 miljoen bestuurders 300 miljoen dollar uitkeren, ‘om hen te bedanken voor hun deelname aan het succes van het bedrijf’.

Donkerrode cijfers

Uber waarschuwt de beleggers ook dat ze niet snel winst moeten verwachten, omdat chauffeurs en klanten binden veel geld kost. ‘We zullen er niet voor terugschrikken om op korte termijn opofferingen te maken als we daar voordelen op de lange termijn uit kunnen halen’, zegt CEO Dara Khosrowshahi.

Uber boekte vorig jaar een omzet van 11,3 miljard dollar (+42%), maar het leed een operationeel verlies van 3 miljard en een nettoverlies van 1,8 miljard. Van totale omzet kwam 1,5 miljard (13%) van het maaltijdbestelplatform Uber Eats en 373 miljoen van de verhuur van elektrische fietsen of scooters (Jump). Uber levert ook goederen via Uber Freight.

1,8 miljard
Rode cijfers
Uber leed vorig jaar een nettoverlies van 1,8 miljard dollar.

Ubers omzet groeide de jongste jaren exponentieel. In 2014 bedroeg hij nog minder dan 500 miljoen dollar, vorig jaar 11,3 miljard. Maar de groei, hoe indrukwekkend ook, vertraagt. En die vertraging zal zich doorzetten, waarschuwt Uber.

De groeivertraging is onder meer te wijten aan de toenemende concurrentie. Eind februari had de Uber-taxidienst een marktaandeel van 67 procent in de VS. Twee jaar eerder was dat nog 78 procent. Ubers taxidienst verloor vorig jaar marktaandeel in het overgrote deel van de markten waar hij actief was.

©Mediafin

Om het tij te keren moet Uber mee ritjes sponsoren en parallel meer geld uitgeven om nieuwe chauffeurs aan te trekken, bijvoorbeeld via financiële stimulansen.

Wie op een dividend hoopt, komt van een kale reis terug. Uber heeft nog nooit geld uitgekeerd en is dat niet van plan. Eventuele winsten zullen gebruikt worden om te investeren in het platform. ‘Om een rendement te halen op uw belegging zult u dus moeten rekenen op een hogere beurskoers’, klink het.

Kassa kassa

Het is onduidelijk welke Uber-aandeelhouders bij de beursgang stukken zullen verkopen. Maar gezien de waardering die circuleert kunnen sommigen zich al rijk rekenen. It’s money time.

Uber lijst zijn geldschieters op (zie illustratie). Het Japanse technologieconcern Softbank is de grootste (16,3%), vóór het Benchmark-fonds (11%). De sterke man van Benchmark is Matt Cohler, een Silicon Valley-investeerder en een van de eerste werknemers van Facebook.

Het Amerikaanse durffonds Benchmark stak acht jaar geleden 9 miljoen dollar in Uber. Aan de bovenkant van de officieuze prijsvork is dat belang nu 6,78 miljard waard. Ruim 750 keer meer.

De zakenkrant The Wall Street Journal berekende dat Benchmarks investering van 9 miljoen dollar in Uber in 2011 gebeurde tegen 0,073 dollar per aandeel. Als Benchmark de tijd rijp acht om uit te stappen en de prijs per aandeel wordt vastgelegd aan de bovenkant van de prijsvork (55 dollar), zal het fonds meer dan 750 keer zijn inleg recupereren. Ja, u leest het goed.

De verguisde oprichter en ex-CEO van Uber Travis Kalanick heeft 8,6 procent in handen en co-oprichter Garrett Camp 6 procent. Kalanick richtte Uber in 2009 op, maar moest twee jaar geleden opstappen nadat het bedrijf in opspraak was gekomen door beschuldigingen van seksuele intimidatie en ander wangedrag op de werkvloer.

Het staatsfonds van Saoedi-Arabië en Alphabet, de moederholding van Google, bezitten iets meer dan 5 procent van Uber. Saoedi-Arabië is ook indirect aandeelhouder via zijn belang in Softbank.

Bij de kleine aandeelhouders zitten - of zaten tot voor kort, dat is koffiedik kijken - ook enkel celebrities zoals de rapper Jay-Z, de Amerikaanse acteur Ashton Kutcher en de oud-wielrenner Lance Armstrong. Jeff Bezos, de CEO van Amazon en de rijkste man ter wereld, en Arianna Huffington (Huffington Post) zitten ook al enkel jaren aan boord.

Lees verder

Advertentie
Advertentie