Advertentie
Advertentie

Uber strompelt door Brusselse achterpoortjes

©Dieter Telemans

Wie gebruik maakt van de dienst UberX, treedt voortaan toe tot een schimmig platform. Zo wil Uber in orde zijn met de Brusselse wetgeving. Maar zolang het nieuwe Taxiplan niet klaar is, ligt Uber in Brussel zo goed als plat.

Wie de app van Uber opent, ziet op het scherm van zijn smartphone een vreemde boodschap verschijnen: ‘Door een rit met Uber te nemen in België, gaat u ermee akkoord om lid te worden van de ‘Platform Rider Association’.

Het duistere platform dient maar één doel: Uber wil tegemoet komen aan de Brusselse regelgeving voor het ‘verhuur van voertuigen met bestuurder’, kortweg limousines. Begin september, een maand voor Uber zijn populaire dienst UberPOP stillegde, richtte het bedrijf namelijk UberX op, een duurdere dienst die werkt volgens het limousinesysteem.

Volgens de Brusselse wetgeving moet in zo'n limousine een voorafgaandelijk schriftelijk huurcontract voor minstens drie uur en voor een minimumprijs van 90 euro exclusief btw aanwezig zijn. Maar de wet bepaalt niet dat die drie uur en 90 euro voor één rit gelden. De oplossing van Uber: de Platform Rider Association reserveert alle limousinediensten bij de professionele chauffeurs, zodat de wettelijke voorwaarden vervuld zijn. ‘Die vereisten willen concurrentie verhinderen en monopolies beschermen’, zegt Filip Nuytemans. ‘Daarom heeft Brussel een sterk onderontwikkelde sector van professionele chauffeurs.’

Schimmig

Wie doorklikt naar de website van Uber, ontdekt een schimmige organisatie. Volgens de slordig opgestelde en slecht vertaalde statuten heeft de vereniging als doel ‘de belangenbehartiging van riders (passagiers in Uber-taal, red.) binnen deel-economische platformen in de meest uitgebreide zin des woords te bevorderen.’ Lidmaatschap van de club is gratis.

Volgens Nuytemans werd de nieuwe vereniging opgericht door ‘gebruikers van de Uber-applicatie’, dus niet door Uber zelf. Dat is weinig geloofwaardig. Een van de bestuurders is Mark McGann, de Europese cheflobbyist van Uber. Wie geen lid wil worden, moet een bericht sturen naar het e-mailadres van Uber. Wie een andere vraag heeft over het platform, kan dan weer terecht op een Gmail-adres.

De taxisector is niet overtuigd door de creatieve oplossing van Uber. ‘Het concept van het limousineverhuur is niet geschikt voor gewone taxidiensten’, vindt Pierre Steenberghen, secretaris-generaal van de taxibedrijvenfederatie GTL.

‘UberX respecteert de geest van de wetgeving niet’, zegt Marc Debont, woordvoerder van Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A). ‘Maar de wetgeving is niet duidelijk, bijvoorbeeld over de duur van het contract. Door die grijze zone is het niet mogelijk om te zeggen dat UberX illegaal is. Heel wat limousinebedrijven maken bovendien zelf gebruik van de grijze zone van de wetgeving, bijvoorbeeld door contracten af te sluiten met hotels om hun hotelgasten te vervoeren.’

Te weinig limousinechauffeurs

Uber heeft het knap lastig om het gat te vullen dat het populaire UberPOP liet. ‘Enkele tientallen’, luidt het standaardantwoord op de vraag naar het aantal UberX-chauffeurs. De vijver waarin Uber naar chauffeurs kan vissen, is dan ook klein. In Brussel rijden maar 237 voertuigen met een limousinelicentie rond. Uber vroeg een aantal limousinebedrijven om samen te werken, maar kwam van een kale reis thuis. De limousinebedrijven zijn niet happig om hun werknemers aan UberX uit te lenen. De onvoorspelbare dienst UberX valt te duur uit voor limousinebedrijven, die hun werknemers per uur betalen.

Uber ondersteunt nu UberPOP-chauffeurs die als zelfstandige een limousine-vergunning willen halen. Volgens Uber kan de licentie op 2 weken à 2 maanden binnen zijn. Maar om die vergunning te krijgen, moeten kandidaat-chauffeurs onder meer een verzekering, een regelmatige keuring en de betaling van de RSZ-bijdragen bewijzen. Daardoor wordt UberX voor hobby-chauffeurs veel duurder dan UberPOP, waarbij ze alles in het zwart konden doen.

Wachten op het Taxiplan

Op de app van Uber is het vandaag amper mogelijk om nog een UberX te pakken te krijgen. Maar Uber blijft optimistisch. ‘UberPOP haalde op anderhalf jaar tijd 50.000 gebruikers en bijna 1000 chauffeurs. UberX is pas in augustus van start gegaan. Dan kan je niet verwachten dat UberX meteen klaar is’, zegt Filip Nuytemans van Uber.

Voor Uber is het vooral wachten op het nieuwe Taxiplan van de Brusselse regering. Minister Smet wil klassieke en niet-klassieke taxidiensten gelijkwaardig behandelen. Als Uber voldoet aan bepaalde strikte voorwaarden, kan het opnieuw actief worden in de hoofdstad. Smet hoopt dat het Taxiplan eind december definitief wordt goedgekeurd.

De taxibedrijvenfederatie GTL overweegt momenteel geen juridische stappen tegen UberX. ‘UberX vormt geen groot gevaar’, zegt Pierre Steenberghen. ‘Pas als het uit de hand begint te lopen, zullen we reageren.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud