Advertentie

Vakbond eist andere naam voor mammoetschip met Nazi-naam

Het hefvaartuig Pieter Schelte is 's werelds grootste schip. ©BELGAIMAGE

De internationale transportvakbond ITF wil dat het Zwitsers-Nederlandse offshorebedrijf Allseas zijn mammoetschip 'Pieter Schelte' omdoopt. De naam verwijst naar de de vader van Allseas-topman Edward Heerema. Pieter Schelte had echter ook een verleden in de Waffen-SS. Allseas liet alvast weten niet van plan te zijn op de vraag in te gaan.

De Pieter Schelte is het grootste schip ter wereld. Het wordt door Allseas ingezet om olieboorplatformen integraal op te tillen en te transporteren. De naam is een verwijzing naar Pieter Schelte Heerema (1908-1981). Hij was de vader van Allseas-topman Edward Heerema.

Het catamaranvormige hefschip, dat 2,4 miljard euro kostte, werd gebouwd door de Zuid-Koreaanse scheepswerf Daewoo en is ontworpen om versleten olieplatforms te verwijderen en olie- en gasleidingen aan te leggen in diepzee. Het kan in één beweging een olieplatform van 48.000 ton uit de zee tillen en 2.000 ton pijpleidingen vasthouden.


Pieter Schelte deed tijdens de Tweede Wereldoorlog echter ook dienst als officier in de Waffen-SS, een onderdeel van de paramilitaire organisatie SS, die onderdeel uitmaakte van de strijdkrachten van Nazi-Duitsland. Na de oorlog werd hij veroordeeld tot een lichte straf en vertrok hij naar Venezuela waar hij de basis legde voor het Nederlandse offshorebedrijf Heerema.

Dat bedrijf bestaat nog steeds, al is de link met de familie van Pieter Schelte Heerema vandaag nagenoeg verdwenen. Zoon Edward Heerema stampte dan weer offshorebedrijf Allseas uit de grond, dat onder meer actief is in de berging van boorplatformen. Edward is nog steeds de topman van het bedrijf. De naam van het schip deed al vaker stof opwaaien, maar nu is de internationale transportvakbond ITF een petitie gestart.

Shell

De ITF eist dat Allseas de naam van het schip wijzigt. De vakbond roept in een adem ook oliebedrijf Shell op om geen beroep te doen op de diensten van de Pieter Schelte. Die zou ingezet worden voor de ontmanteling van de boorplatformen van het bedrijf op het uitgeputte Brent-olieveld in de Noordzee.

De beslissing om een Nazi-oorlogsmisdadiger te eren, illustreert duidelijk aan de wereld uit welk hout de top van de Allseas Group juist is gesneden.
De internationale transportvakbond ITF

ITF-voorzitter Paddy Crumlin vindt de naam van het schip 'schandalig' en vindt dat het vaartuig niet zou mogen opereren in Europese wateren. Een woordvoerder van Allseas heeft in een reactie laten weten dat het bedrijf niet van plan is de naam van het schip te veranderen. Shell liet dan weer weten kennis te hebben genomen van de petitie, maar wil geen commentaar geven.

De ITF vindt dat het voorval illustreert hoe 'vervreemd en arrogant' het management van Allseas is. 'We moeten ook opmerken dat Allseas een lange geschiedenis heeft in het neerhalen van veiligheidsstandaarden en arbeidsvoorwaarden van zeevaarders wereldwijd', klinkt het nog. 'De beslissing om een Nazi-oorlogsmisdadiger te eren, illustreert duidelijk aan de wereld uit welk hout de top van de Allseas Group juist is gesneden.'

©Infografieken Nederland

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud