Advertentie

Vlaams Stafcars gaat met Flixbus naar de VS

Flixbus zet een offensief in op de markt van het langeafstandsvervoer in de VS. ©EPA

Tegen eind 2018 wil FlixBus dagelijks 1.000 verbindingen in de Verenigde Staten. Het Belgische busbedrijf Staf Cars is een van de zes partners die de gifgroene bussen de Amerikaanse weg opsturen.

Sinds de oprichting van de Duitse busmaatschappij FlixBus vijf jaar geleden, rijden er sinds vorige week donderdag voor de eerste keer ook groene bussen in de Verenigde Staten. De FlixBussen zullen in 21 Amerikaanse steden zoals Los Angeles, Las Vegas, San Diego en Phoenix rijden. Tegen eind 2018 wil FlixBus 1.000 dagelijkse verbindingen in de VS.

Las Vegas

Eerder kondigde het Belgische busbedrijf Staf Cars uit Lommel al aan dat het de eerste Amerikaanse lijn van FlixBus tussen San Diego en Las Vegas gaat uitbaten. De verbinding zou eind mei van start gaan. 'Die FlixBussen rijden inderdaad al. Maar we doen dat samen met Nieuwland, een dochteronderneming van het Nederlandse bedrijf Oostenrijk Touringcars', zegt Paul Cremers, de CEO van Staf Cars. Staf Cars werd opgericht in 1952 en werkt sinds 2015 samen met FlixBus, dat zelf geen eigen vloot bezit en zich enkel bezighoudt met de verkoop en de marketing.

De woordvoerster van FlixBus, Rosa Donate, bevestigt dat het wel degelijk over beide partners gaat. 'Nieuwland uit Nederland en het Belgische Staf Cars hebben samen het bedrijf USA Coach Services opgericht in Las Vegas om van daaruit gemakkelijk de verbindingen vanuit Las Vegas te bedienen voor FlixBus', aldus Donate. 

Westkust

Staf Cars en Nieuwland zijn niet de enige buspartners. Ook lokale buspartners garanderen dat de eerste groene bussen in de 21 Amerikaanse steden rijden. 'We werken nu samen met zes partners, maar we plannen een uitbreiding zodat we tegen het einde van het jaar die 1.000 dagelijkse verbindingen kunnen aanbieden', zegt  Donate. Met de staten Californië, Nevada en Arizona focust FlixBus voorlopig op de westkust van de VS. 'We hebben in die regio's wel degelijk concurrentie, maar de aanpak van FlixBus- dat zelf geen bussen bezit -is anders dan die van de traditionele spelers. We zijn een techspeler die zich richt op online verkoop, dat is nieuw.'

Europees aanbod uitbreiden

Naast het plan om de Amerikaanse markt te veroveren, maakt FlixBus ook bekend dat het zijn Europees aanbod met 30 procent naar 350.000 dagelijkse verbindingen en 2.000 Europese haltes wil vergroten. Niet alleen de landelijke netwerken in landen zoals Kroatië, Polen en Tsjechië worden uitgebreid, ook de reizigers tussen Europese hoofdsteden zullen profiteren van onder andere hogere frequenties. Zo de frequentie op Brussel-Amsterdam, Brussel-Parijs en Parijs-Amsterdam verdubbelen. 

In 2017 vervoerde FlixBus 40 miljoen passagiers naar 1.700 bestemmingen in 27 Europese landen. Ook in België rijden de groene FlixBussen af en aan, met populaire trajecten zoals Brussel-Amsterdam, Gent-Leuven en Brussel-Luik. Dit jaar rekent het bedrijf op 2 miljoen Belgische tickets, 700.000 meer dan vorig jaar. Het verbeterde imago van busreizen, de moderne infrastructuur en de spotprijzen hebben ertoe geleid dat FlixBus in vijf jaar tijd de Europese markt van de lijnbussen heeft veroverd.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud