Advertentie

Voor één euro van Antwerpen naar Amsterdam

©flixbus in hamburg

FlixBus start volgende week met regelmatige lijndiensten naar Antwerpen en Brussel. Daarmee vervoegt de Duitse groep het alsmaar langer wordende rijtje van intercitybusgroepen die ons land met de rest van Europa verbinden.

De Duitsers maken volgende week op een persconferentie hun strategie en nieuwe lijndiensten van en naar ons land bekend. Maar op hun website kan je nu al reisjes van bijvoorbeeld Brussel naar Maastricht en Antwerpen naar Utrecht boeken vanaf 1 euro enkele reis.

FlixBus is een samenwerkingsverband van enkele tientallen, vooral Duitse, busbedrijven die vaste lijnen bedienen voor rekening van de Duitse groep, zoals in ons land pachters dat doen voor bijvoorbeeld De Lijn. De busritten naar België zullen door het Nederlandse Lanting Reizen uitgevoerd worden.

Het Duitse vervoersbedrijf is al de vijfde grote busgroep die start met intercitydiensten van en naar ons land. Eurolines was de pionier, maar de voorbije twee jaar kwam de sector in een stroomversnelling door de vrijmaking van de markt en verschenen ook IC Bus (Deutsche Bahn), iD Bus (SNCF) en Megabus (Stagecoach) in ons straatbeeld.

FlixBus

Op nauwelijks twee jaar tijd heeft FlixBus het geschopt tot op één na grootste intercitybusbedrijf in Duitsland. Het vervoerbedrijf werd in 2011 in München opgericht door André Schwämmlein, Jochen Engert en Daniel Krauss. In februari 2013 gingen ze van start, ze bedienen meer dan 250 steden

Begin dit jaar kondigden FlixBus en MeinFernbus een fusie aan. Die zou tegen augustus volledig afgerond en operationeel moeten zijn. Net als Flixbus werd Meinfernbus in 2011 opgericht, maar dan in Berlijn door Torben Greve en Panya Putsathit. Vandaag bedienen ze meer dan 200 steden.

©Busbedrijven met Belgische bestemmingen

De twee maakten dankbaar gebruik van de afschaffing van het spoormonopolie voor intercitydiensten en de privatisering van de intercitybusmarkt in Duitsland en in Nederland. In ons land is de binnenlandse markt voor openbaar vervoer nog steeds niet vrijgemaakt.

Daarom mag een busbedrijf voor eigen rekening in België geen vervoersdienst opstarten tussen twee steden of gemeenten. Het kan dat enkel in opdracht van de NMBS of De Lijn. Naar verluidt zou de vraag naar dergelijke intercitydiensten nochtans erg groot zijn.

Het groeiend aanbod zorgt ook voor meer concurrentie voor spoorwegmaatschappij Thalys dat Amsterdam, Keulen en Parijs met elkaar verbindt via Brussel, Antwerpen en Luik. Deutsche Bahn en SNCF vingen dat probleem dus gedeeltelijk op door zelf busdochters te starten. De NMBS is dat voor zover bekend niet van plan.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud