Wachttijd voor nieuwe koersfiets loopt op tot 2023

©Photo News

Logistieke problemen en een exploderende vraag doen de levertijden van nieuwe fietsen dramatisch oplopen. De sector vreest dat de lange wachttijden nog drie tot vier jaar aanhouden.

Vooral bij op maat gemaakte koersfietsen en gravelbikes kan de wachttijd bij sommige modellen oplopen tot het voorjaar van 2023. ‘Voor fietsen die we niet voorzien hebben in de inkoopplanning kan het een tot twee jaar duren’, zegt Wim Teerlynck, de algemeen directeur van Bike Republic (voorheen Fiets!). Bike Republic heeft 16 fietswinkels in ons land.

‘De verhalen van de consumenten kloppen’, zegt Thibaut Norga, de marketingmanager van The Belgian Cycle Factory (BCF), de fietsenfabriek in Beringen die onder meer de fietsen van Ridley en Eddy Merkcx maakt.

Voor onderdelen is de levertijd verzesvoudigd tot soms 18 maanden.
Thibaut Norga
Marketingmanager The Belgian Cycle Factory

De tekorten zitten in de hele productieketen. ‘Terwijl frames in 2019 nog een levertijd van 6 tot 8 maanden hadden, is dat voor sommige modellen verdrievoudigd naar 18 maanden. Voor onderdelen, zoals versnellingssystemen en remmen, is het nog erger. In plaats van 3 tot 5 maanden moeten we nu 12 tot soms 18 maanden wachten: een verzesvoudiging van de levertijd.’

De lange wachttijden gelden vooral voor koersfietsen, gravel- en mountainbikes. Die laatste categorie is aan een enorme opmars bezig en bij BCF inmiddels goed voor een derde van de productie.

Productie opdrijven

‘Onze twee fabrieken werken zes dagen per week in twee shiften, waardoor we onze productie met 60 tot 70 procent hebben kunnen opdrijven’, zegt Lieven Bisschop, de manager van Shimano in België. Shimano levert onder meer pedalen, kettingen en schakel- en remsystemen. Maar zelfs die zes dagen kunnen niet voorkomen dat de levertijden oplopen.

Ondertussen bouwen de fietswinkels voorraden op. ‘In het begin was er wel wat ergernis, nu is er gewenning: terwijl verkopers vroeger hoogstens een halfjaar vooruit bestelden, doen ze dat nu al voor de komende twee jaar of langer’, zegt Bisschop. Ridley en Eddy Merckx zijn daar een goed voorbeeld van. Moeder BCF heeft net een order geplaatst voor onderdelen die ze in de zomer van 2023 nodig denkt te hebben. ‘We hebben nog enigszins het geluk dat we al lang rekening hielden met een stijgende verkoop. Daardoor hebben we ook al vroeg leveringen voor dit jaar kunnen vastleggen’, zegt Norga.

Ook de fietsenwinkels kopen langer vooruit in. Bike Republic is bezig met de inkoop van het seizoen 2023. Veel licht aan het einde van de tunnel is er nog niet. ‘We krijgen vanuit de markt signalen dat dit toch nog drie tot vier jaar kan duren’, zegt Teerlynck.

Lockdown

De nijpende tekorten hebben twee oorzaken: de wereldwijde lockdowns in de eerste zes maanden van 2020 schopten de globale logistieke keten danig in de war. Daar kwam nog bij dat corona de vraag naar fietsen explosief deed groeien. Sporten was een van de weinige activiteiten die nog waren toegelaten. En almaar meer stedelingen verruilden het openbaar vervoer voor de fiets. In België steeg de fietsenverkoop vorig jaar met 40 tot 50 procent, ondanks een scherpe verkoopdip van 50 procent in de eerste lockdown. Verder breekt de elektrische fiets nu ook door in landen waar fietsen tot nu ongebruikelijk was.

De lange levertijden zijn maar een van de vele voorbeelden van het wereldwijde gevecht voor grondstoffen, microchips en andere onderdelen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud