Zakenlui laten Eurostar voorbijflitsen

Passagiers van de Eurostar stappen uit in het Saint Pancras-station in Londen. (foto: AFP)

Eurostar telde het eerste halfjaar twee procent meer klanten, maar zag zijn omzet maar met één procent stijgen. Reden: goed betalende zakenmensen namen minder vaak de trein tussen Londen en Parijs of Brussel.

De omzet van de Britse Eurostar Group steeg de eerste zes maanden van dit jaar met 1 procent van 421 naar 425 miljoen pond (538 miljoen euro). In die periode namen 4,8 miljoen reizigers de trein op de driehoek Londen-Parijs-Brussel, een groei met 2 procent.

‘De vakantiereizen hielden goed stand, maar het is duidelijk dat bedrijven en zakenmensen, vooral dan in de financiële sector, het moeten doen met kleinere reisbudgetten, een gevolg van het economisch klimaat’, zegt CEO Nicolas Petrovic in een communiqué.

Petrovic spreekt van een a-typisch jaar: 'De combinatie van economische druk en de Olympische Spelen, levert dit jaar andere reispatronen op. De traditionele zomerluwte voor zakenreizen is dit jaar vroeger begonnen, nu alle ogen gericht zijn op de Spelen'.

Het is eigenlijk vooral aan de niet-Europese vakantiereizigers te danken dat Eurostar nog groeide. Hun aantal steeg immers met 11 procent, vooral door een toename van Amerikanen en Aziaten, 'die Eurostar zien als een integraal deel van hun Europese reis'.

Door die sterke groei van klanten uit de VS en Azië, maken niet-Europeanen nu al tien procent uit van het klantenbestand van Eurostar. 'Met verschillende luchtvaartmaatschappijen sloten we akkoorden en dat werkt', verklaarde Petrovic eerder aan De Tijd.

De meerderheid van Eurostar is in handen van de Franse spoorwegen SNCF (55%), de Britse groep London Continental Railways (LCR) heeft 40 procent de Belgische NMBS 5 procent. Eurostar mag niet verward worden met Eurotunnel, de concessionaris van de Kanaaltunnel.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud