Zeebrugge kneusje Belgische zeehavens

De LNG-import stortte in door energiehongerige Japanners - foto: Dominic Verhulst

De terminals van Zeebrugge kregen de eerste zes maanden van dit jaar minder goederen te verwerken dan vorig jaar. Enkel stukgoed deed het beter, een goede zaak voor de havenarbeiders.

De haven verwerkte tijdens het eerste halfjaar 22,5 miljoen ton, 8,1 procent minder dan in 2011. Dat betekent dat het tweede kwartaal algemeen gesproken nog slechter was dan het eerste. Tijdens de eerste drie maanden zakte de trafiek 'slechts' met 7 procent tot 11,3 miljoen ton. Met uitzondering van het stukgoed gingen bijna alle segmenten er op achteruit.

De roro-trafiek - vrachtwagens of auto's die het Kanaal oversteken en de levering van nieuwe wagens - kende een daling van 3,2 procent tot 6,46 miljoen ton. Een negatieve evolutie die vooral op conto van het vervoer naar Engeland komt (-7%) . Echt verbazen doet dat niet omdat het Verenigd Koninkrijk al drie opeenvolgende kwartalen met een negatieve economische groei zit.

Ook de containertrafiek kreeg een tik van 10 procent tot 10,78 miljoen ton. 'Een gevolg van de herschikking van de containerdiensten op het Midden- en Verre Oosten einde vorig jaar en de groeivertraging op het Verre Oosten', aldus een mededeling van het havenbestuur. In het eerste kwartaal daalde de containertrafiek nog met 12,7 procent, het tweede was dus beter.

Maar de zwaarste klap is voor de LNG-trafiek. Door de sluiting van de Japanse kerncentrales werd de vraag naar LNG groot, de haven zag daardoor de aanvoer van LNG zakken met 1,2 miljoen ton. De toename van de export kon dat niet compenseren. De globale trafiek van vloeibaar aardgas klapte in mekaar met 25 procent. LNG steeg het eerste kwartaal nog met 2,1 procent.

Enig lichtpunt is de continue stijging van het stukgoed. Papier, pulp en karton zorgen voor een vooruitgang met liefst 32,5 procent, alleen gaat het hier om het kleinste segment in de havenoverslag. Toch is dat een goede zaak voor de havenarbeiders, aangezien stukgoederen arbeidsintensiever zijn. Het eerste kwartaal was er een nog grotere stijging van 44 procent tot 0,34 miljoen toen. Over zes maanden geeft de haven geen volumecijfer.

Om het leed in de vrachtsector wat te verzachten, geeft het havenbestuur van Zeebrugge dit keer ook cijfers over het aantal cruisepassagiers. Dat steeg met een kwart tot 132.517 personen.

Eerder maakte Gent melding van een kleine daling (-2,5%) in zijn goederenoverslag tot 25 miljoen ton, waarbij de scherpe daling van de maritieme trafiek niet helemaal gecompenseerd werd door de stijging van de binnenvaartoverslagg. Antwerpen verloor 2,1 procent tot 93,8 miljoen ton, vooral een gevolg van de problemen bij raffinaderij Petroplus. 

 

 

 

 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud