Zwakke droge bulk duwt CMB in het rood

©CMB

De scheepvaartgroep CMB heeft het eerste kwartaal afgesloten met rode cijfers. Het verlies van 3,1 miljoen dollar is bijna helemaal te wijten aan de drogebulkrederij Bocimar, die met lage vrachttarieven kampte. De markt zou in de tweede jaarhelft moeten verbeteren.

CMB realiseerde in de eerste drie maanden van het jaar een omzet van 122,6 miljoen dollar, 34,4 procent meer dan het herwerkt cijfer voor het eerste kwartaal van 2013. Herwerkt want de Antwerpse groep past voortaan IFRS 11 toe. De bedrijfswinst voor waardeverminderingen en afschrijvingen (ebitda) was met 18,3 miljoen dollar zowat 2,5 miljoen dollar lager dan het jaar voordien. Het bedrijfsresultaat kleurde 5,6 miljoen dollar negatief.

Het nettoverlies van 3,1 miljoen dollar lijkt magertjes in vergelijking met een jaar eerder, toen er 11,2 miljoen dollar winst was, maar die was toen te danken aan een meerwaarde van 14,2 miljoen dollar op de verkoop van aandelen van de Australische mijnbouwer FMG. Zonder die meerwaarde was er toen een vergelijkbaar verlies geweest.

Het verlies komt helemaal op het conto van Bocimar, dat 4,4 miljoen dollar in het rood dook. De luchtvaartdochter ASL Aviation, die een stabiele activiteit kent, droeg 1,4 miljoen dollar bij tot het groepsresultaat, maar dat volstond niet om het verlies van Bocimar uit te wissen.

In het persbericht legt CMB uit dat de markt van de capesize schepen – grote drogebulkschepen van meer dan 150.000 ton - vooral te lijden had onder een afname met 25 procent van de Braziliaanse ijzerertsexport, en voorts ook onder een verstoring in de Colombiaanse steenkooluitvoer en weer-gerelateerde factoren. De kleinere bulkschepen werden dan weer getroffen door het Indonesisch verbod op de export van minerale ertsen.

De toestand zou echter moeten verbeteren in de tweede jaarhelft en 2015 zou zelfs ‘robuust’ moeten worden. Bocimar verwacht in de komende 18 maanden stilaan een beter evenwicht tussen vraag en aanbod, en dus hogere vrachttarieven. De rederij baseert zich daarvoor in hoofdzaak op drie elementen:

  • China zal meer en meer ijzererts invoeren
  • er zullen bijkomende exportvolumes ijzererts en steenkool beschikbaar komen
  • er zullen relatief weinig nieuwe drogebulkschepen in de vaart komen en de groei van het maritiem transport zal die vlootaangroei kunnen opvangen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud