Aertssen gaat Opel-site afbreken

De Opel-site strekt zich uit over een oppervlakte van 90 hectare. ©GM

De Antwerpse groep keert met de afbraak van de voormalige Opel-fabriek in de Antwerpse haven terug naar haar roots.

Het Antwerpse Havenbedrijf heeft de opdracht voor de afbraak van de voormalige Opel-site, 90 hectare groot, toegekend aan de firma Aertssen. Die gaat daarvoor samenwerken met het Brusselse bedrijf De Meuter.

Aertssen is met de opdracht niet aan zijn proefstuk toe. Enkele jaren geleden brak het Antwerpse familiale graaf- en afbraakbedrijf ook de voormalige Ford-site in Genk af, toen het grootste sloopproject in Europa.

Voor Aertssen heeft de afbraak een sentimentele bijklank. Ooit stond hier de hoeve van de vader van Greg Aertssen, de CEO van de groep. De hoeve moest in 1964 net als het hele dorp Oorderen wijken voor de havenuitbreiding én de Opel-fabriek. De landbouwer hielp zelf bij de afbraak van zijn hoeve en de kerk van Oorderen, waaruit het bedrijf, gespecialiseerd in grond-, afbraak- en saneringswerken, is ontstaan.

‘Ooit is onze familie moeten verhuizen om plaats te maken voor de autofabriek, nu mogen we ze afbreken. Deze site staat symbool onze bedrijfsstrategie: aanpassen of verdwijnen.’
Greg Aertssen
CEO Aertssen Groep

‘De cirkel is rond’, zegt Greg Aertssen trots. ‘Ooit is onze familie moeten verhuizen om plaats te maken voor de autofabriek, nu mogen we ze afbreken. Deze site staat symbool onze bedrijfsstrategie: aanpassen of verdwijnen.’ Het familiebedrijf is genomineerd voor Onderneming van het Jaar, een award die volgende dinsdag wordt uitgereikt. Het neemt het op tegen Kinepolis, Actief Interim en Torfs. 

Die sloop is al begonnen. 'Een ploeg arbeiders is alle tl-lampen aan het uitdraaien. Binnenkort beginnen we met de verwijdering van het asbest. Daarna volgen de staalplaten en de betonnen sokkels. Bijna alle materialen worden gerecycleerd.' De waarde van het contract wordt nog niet gecommuniceerd.

Aertssen gaat Opel-site afbreken

Elon Musk

In 2010 besloot GM de Opel-fabriek te sluiten. Sindsdien ligt de site er als een kanker bij. De zoektocht naar investeerders liep niet van een leien dakje, om allerlei redenen. Het Antwerpse Havenbedrijf bereikte om te beginnen pas in 2014 een vergelijk met GM om de grond van de Opel-site te kopen. Het betaalde er 42 miljoen euro voor. 

Bovendien legde het Havenbedrijf potentiële investeerders strenge selectiecriteria op: ze moesten actief zijn in circulaire economie, recyclage of duurzaam ondernemen. Logistieke investeerders waren niet welkom.

De vorige Antwerpse havenbaas Eddy Bruyninckx bood de site vier jaar geleden aan Elon Musk aan om er een Tesla- of batterijenfabriek te bouwen, maar die hapte niet toe. 

In 2015 begon het Havenbedrijf onderhandelingen met het Saoedische afvalbedrijf Energy Recovery Systems (ERS). Dat had plannen om op de plek - die is omgedoopt tot de Churchill-site - een megafabriek te bouwen voor de verwerking van plastic afval tot grondstoffen voor chemische producten en meststoffen. Een investering van 3,7 miljard euro, goed voor 900 jobs. Maar twee jaar later zag het Havenbestuur zich genoodzaakt de stekker uit het project te trekken, omdat dat financieel en operationeel niet haalbaar was. De zoektocht naar investeerders kon opnieuw beginnen.

Veel interesse

In 2018 haalden het Antwerpse Havenbestuur en het stadsbestuur alles uit de kast om de Belgische materialengroep Umicore te overhalen er zijn nieuwe Europese batterijmaterialenfabriek te bouwen. Umicore-topman Marc Grynberg koos uiteindelijk voor Polen. 

Het Antwerpse Havenbestuur laat zich niet opjagen. 'Er is heel veel interesse voor de site', zegt topman Jacques Vandermeiren. 'We spreken met verschillende kandidaat-investeerders. We blijven de strenge selectiecriteria handhaven. Het is de bedoeling dat zich hier een cluster van bedrijven vestigt en niet één grote speler. Die puzzel in elkaar boksen vergt flink wat werk.'

Volgens Vandermeiren duurt het nog twee jaar voor op de Opel-site een eerste investeerder de deuren opent. 'De afbraak alleen al zal minstens een jaar in beslag nemen.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect