Advertentie

Ascencio kijkt uit naar vierde markt

Vincent Querton, de CEO van Ascencio, heeft plannen om een vierde markt te betreden. ©Kristof Vadino

De verhuurder van retailvastgoed Ascencio wil volgend jaar actief worden in een vierde markt naast België, Frankrijk en Spanje.

Als kleinere speler op de retailvastgoedmarkt legt Ascencio zich vooral toe op twee segmenten: supermarkten, goed voor zo'n 40 procent van de portefeuille, en retailparken. Beide houden in deze coronatijden goed stand. Tijdens de lockdowns sloegen mensen massaal voeding in voor thuisconsumptie en door hun goede bereikbaarheid en omvang bieden baanwinkels een koopomgeving die als relatief veilig wordt ervaren.

Tijdens het boekjaar 2020/21, dat eind september afliep, waren er nog enkele verplichte sluitingsperiodes voor niet-essentiële handelszaken, maar de impact op de huurinkomsten bleef voor Ascencio beperkt tot zo'n 1,2 miljoen euro. De totale huurinkomsten stegen met 3,9 procent naar 46,29 miljoen euro. Dat is vooral te danken aan de vijf aan Casino verhuurde supermarkten, die Ascencio in maart 2020 in Frankrijk overnam.

Wij kijken naar drie P’s: Les Pays-Bas, Portugal en Polen.
Vincent Querton
CEO Ascencio

Eenzelfde stijging kende de EPRA-winst, de winst uit de operationele activiteiten, die op 30,56 miljoen euro of 4,63 euro per aandeel uitkwam. De nettowinst gaat maal vijf, een spectaculaire toename die aan de herwaardering van de vastgoedportefeuille en financiële instrumenten is toe te schrijven. De raad van bestuur stelt voor het dividend te verhogen tot 3,70 euro bruto per aandeel, tegenover 3,65 euro over het boekjaar 2019/20. Het dividendrendement komt op 7,4 procent uit. ‘We zijn een vrij kleine speler in een specifieke markt, maar we zijn een rendementsaandeel’, zegt topman Querton.

Uitbreiding

Toch kijkt Ascencio naar groei. ‘We krijgen veel investeringsvoorstellen, maar zijn echt selectief.’ Ascencio is hoofdzakelijk actief in België en Frankrijk, maar bezit ook panden in Spanje. In die landen zijn er kansen om uit te breiden.

Het bedrijf zoekt naar een vierde land en wil die expansie al in 2022 realiseren. ‘We kijken naar drie P’s: Les Pays-Bas, Portugal en Polen’, zegt Querton met een kwinkslag. ‘Nederland is een kleine markt qua retailparken, maar zeer goed beschermd. Portugal biedt kansen, al is de markt er nog niet echt rijp. In Polen zien we meer en meer opportuniteiten voor retailparken, zeker in secundaire steden.’ De schuldgraad, die afgelopen boekjaar is gedaald van 48,5 naar 47,6 procent, biedt meer ruimte om te groeien.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud