Brussel slechtste leerling bij coronaslachtoffer Interparking

Interparking telt bijna 1.000 parkings in heel Europa. De Brusselse presteerden vorig jaar het slechtst. ©Dieter Telemans

De coronacrisis hakte vorig jaar stevig in op de parkinguitbater Interparking. Het verlies over 2020 (35 miljoen euro) is bijna even groot als de winst het jaar voordien. Brussel was de slechtste leerling in de Europese Interparking-klas. Pas nu duiken de eerste tekenen van herstel op.

Wanneer hebt u het laatst uw wagen in een ondergrondse parking geparkeerd? Bij velen zal het antwoord zijn: voor de coronacrisis. De jaarcijfers van het Belgische Interparking illustreren hoe de pandemie de parkingsector trof.

De omzet van de groep slonk in 2020 met bijna een derde tot 337 miljoen euro en de brutobedrijfswinst (ebitda) slonk met 60 procent tot 58,1 miljoen. De inkomsten daalden zowel tijdens de eerste als tijdens de tweede lockdown. In april doken ze 66 procent lager ten opzichte van dezelfde maand in 2019 en in november met de helft. Tussen de twee lockdowns in was er beterschap. Tot in oktober kon Interparking de schade beperken en was een nulresultaat nog mogelijk, maar de tweede lockdown duwde de parkinguitbater fors in het rood.

De essentie

  • Interparking werd midscheeps geraakt door de coronacrisis.
  • De omzet van de parkinguitbater slonk met 30 procent en het nettoresultaat dook voor 35 miljoen in het rood.
  • Interparking snoeide hard in de kosten, onder meer via een collectief ontslag in België.
  • Parallel investeerde de parkinggroep ruim 160 miljoen in overnames, de bouw en renovatie van parkings.

Tijdens de eerste lockdown deden sommige landen (Duitsland, Nederland, Oostenrijk en Roemenië) het beter dan andere (België, Italië, Spanje). Maar tijdens de tweede coronagolf deelden alle Interparking-landen in de klappen.

Interparking snoeide vorig jaar voor 70 miljoen euro in zijn kosten, onder meer via een collectief ontslag.

Doordat het vliegverkeer overal op een laag pitje staat, kregen vooral de parkings bij luchthavens en treinstations het hard te verduren.

Perfecte storm

Opvallend: van de 400 Europese steden waar Interparking aanwezig is, presteerde Brussel het slechts. 'De parkings waren er - en zijn nog steeds - leger dan elders', zegt een bron bij Interparking. 'Slechts 20 à 25 procent van de plaatsen is er bezet. In Brugge en Antwerpen is dat 70 à 80 procent.'

Het is een 'perfecte storm', stelt onze bron. 'Door corona kwamen mensen niet meer naar Brussel. De snelheidslimiet van 30 km/u werd ingevoerd, het Terkamerenbos sloot een lange tijd, er werden veel fietspaden aangelegd en bovendien was er de mogelijke introductie van een kilometerheffing. Daarmee jaag je de mensen van buiten de stad weg.'

Besparingen

Interparking snoeide in 2020 voor 70 miljoen euro kosten weg. Dat gebeurde in alle geledingen en onder meer via een nog meer doorgedreven digitalisering. België werd door de besparingen het hardst getroffen. In oktober kondigde Interparking aan dat het in ons land een op de vier jobs - 100 op de 360 banen - wou schrappen. Er komen allicht nog kostenreducties.

Door de schrapping van het dividend bespaarde het zo'n 25 miljoen euro. Of de aandeelhouders - de vastgoedtak van de verzekeraar AG (51%), het Nederlandse pensioenfonds APG (39%) en de oprichtersfamilie De Clercq (10%) - uitzicht hebben op een dividend over 2021, is nog onduidelijk.

In Brussel waren vorig jaar tijdens de lockdowns slechts 20 à 25 procent van de plaatsen bij Interparking bezet. In Brugge of Antwerpen was dat 70 à 80 procent.

Parallel investeerde de groep ook fors. Ze kocht onder meer parkings in Polen, Rotterdam en Barcelona en bouwt of renoveert er in Brugge (parking Zand), Brussel (Erasmus-ziekenhuis) en Namen (Waals parlement). Interparking deed voor die investeringen - in totaal ruim 160 miljoen - een beroep op zijn banken. Dat leidde tot hogere schulden van bijna 1 miljard euro, tegenover 820 miljoen in 2019. Daartegenover staat wel ruim 100 miljoen cash op de balans.

Lange weg

Het jaarbegin van 2021 oogde niet veel rooskleuriger. De omzet lag nog steeds 45 procent onder die van dezelfde periode in 2019. Maar met de progressieve heropening van de horeca en het groeiend aantal vaccinaties ziet Interparking weer meer mensen in zijn parkings.

2021 wordt een transitiejaar. Als de hemel opklaart, zit een financieel nulresultaat erin, valt te horen. Pas voor 2022 wordt winst verwacht.

Interparking

  • Omzet (2020): 337,2 miljoen euro (-30%)
  • Brutobedrijfswinst (ebitda): 58,1 miljoen euro (-59%)
  • Nettoverlies: 35,3 miljoen euro
  • Aantal parkings: 974 met 418.000 plaatsen
  • Aanwezig in: 400 steden in negen Europese landen
  • Aandeelhouders: de vastgoedtak van de verzekeraar AG (51%), het Nederlandse pensioenfonds APG (39%) en de oprichtersfamilie De Clercq (10%).

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud