Brusselse investeerders nemen Century 21 over

Mathieu Verwilghen en Geoffrey de Wilde d’Estmael in hun Century 21-outfit. ©Wim Kempenaers

De hoofdlicentie van de vastgoedmakelaarsketen Century 21 Benelux krijgt een nieuwe eigenaar. Stichter Mathieu Verwilghen en zijn vennoot verkopen heel hun participatie aan Avana Capital Investment, een groep Brusselse investeerders.

Mathieu Verwilghen (60) draait al 40 jaar mee in de wereld van vastgoedmakelaars. In 1995 verwierf hij met enkele partners de hoofdlicentie van Century 21 om een netwerk van vastgoedmakelaars in de regio Benelux uit te bouwen. Vandaag is Century Benelux met 190 kantoren en zo’n 6.000 verkochte panden de marktleider in België. Century 21 gaat ERA (115 kantoren), Trevi (35) en Engel & Völckers (23) vooraf.

Bij de oprichting had Mathieu Verwilghen een participatie van 12 procent. Dat was ondertussen opgelopen tot 48 procent. Hij was de enige operationele partner die nog overbleef van bij de start. De rest van de aandelen zat bij de Amerikaan Frank Cluck, een stille vennoot die startte met Century 21 France.

Avana Capital Investment is speciaal opgericht door Franstalige Brusselse investeerders om de licentie van Century 21 Benelux, met akkoord van de hoofdzetel in de VS, over te nemen. De aandeelhouders zijn Gregory Maquet (24%), Denis Van Damme (24%), Stephane Etchayde (24%), de familie Liégeois (18%) en de nieuwe CEO Geoffroy de Wilde d’Estmael (10%). Met uitzondering van deze laatste waren ze allen al langer actief in de vastgoedsector. Een overnamebedrag wordt niet bekendgemaakt.

Mathieu Verwilghen blijft wel nog enkele jaren aan boord van het het management. ‘Ik neem afscheid als aandeelhouder, maar ik blijf de komende jaren actief bij Century 21 als directeur ontwikkeling en opleiding. Ik verkoop nu om dezelfde redenen als toen ik 19 jaar geleden voor Century 21 koos: de mogelijkheid om verder te groeien in de residentiële vastgoedmarkt. In 1995 had ik zelf Century 21 nodig om te groeien. Om Century 21 Benelux vandaag voort uit te bouwen is nog meer professionalisering nodig. Dat veronderstelt een stevigere kapitaalbasis. In het belang van de continuïteit op langere termijn moest de structuur ook minder afhankelijk worden gemaakt van mijn persoon’, zegt Verwilghen.

Het boegbeeld van Century 21 Benelux ontvangt ons samen met zijn opvolger als CEO, Geoffroy de Wilde, in hun kantoor in Schaarbeek. Beiden dragen het typisch gouden jasje van Century 21 dat de meeste medewerkers van de grootste keten van vastgoedmakelaars wereldwijd dragen, zeker bij events. Het past perfect bij de branding die Geoffroy de Wilde nog wil versterken. De Wilde heeft ervaring met business development en branding, onder meer bij Belgacom en de MIVB. Hij werkte aan de lancering van de betaling per sms bij het openbaar vervoer.

‘De prijsstijgingen van vastgoed zullen de komende jaren minder spectaculair zijn, maar de nood aan woningen blijft bestaan’, zegt de Wilde. ‘Er is amper ruimte om nog meer kantoren van Century 21 in ons land te openen. Er is wel nog een zeer groot potentieel om marktaandeel te winnen. Vandaag verkopen we zo’n 6.000 woningen per jaar. De totale markt bedraagt meer dan 100.000. Er komt bij de verkoop van een woning financieel, fiscaal en juridisch steeds meer bij kijken. Net als in het buitenland schakelen steeds meer kandidaat-kopers en -verkopers een makelaar in.’

In navolging van andere landen wil Century 21 Benelux meer nieuwe producten toevoegen. ‘Verhuur staat bij ons nog maar in de kinderschoenen. De eerste zes maanden van 2014 bemiddelden we bij de ondertekening van 900 contracten. Dat is al een toename met 20 procent. We kunnen ook extra service aanbieden. Bijvoorbeeld door te helpen bij het organiseren van de verhuizing.’

De Wilde wil ook starten met de uitbouw van Century 21 in Luxemburg. Hij ziet daar ruimte voor tien tot twaalf kantoren. Voor Nederland wacht hij voorlopig af. Twee jaar geleden deed Mathieu Verwilghen al een vergeefse poging om er te starten. ‘Makelaars moeten er door de zware vastgoedcrisis werken tegen een commissie van 1,5 procent. Zo kan je nooit een kwalitatief netwerk uitbouwen.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud