Een op de drie ketens sloot winkels

Meir Antwerpen

De crisis weegt steeds meer op de expansie van de retailers in ons land. 35 procent sloot in het voorbije jaar een of meer winkels. Met uitzondering van de absolute toplocaties in de grote steden staan de huurprijzen steeds meer onder druk. Een en ander blijkt uit de jaarlijkse retailrondvraag van vastgoedmakelaar CBRE.

Toch blijken de meeste retailers in ons land te zoeken naar expansiemogelijkheden. Nagenoeg drie op de vier winkelketens (72 procent) zegt uit te kijken naar extra vestigingen. Dat is wel minder dan een jaar geleden. Toen waren nog vier op de vijf op zoek.

Voedingsketens en warenhuizen (89 procent) blijven het actiefst op zoek. Bij sport en ontspanning (43 procent) zijn de ambities flink bekoeld. Een meerderheid in dat segment zoekt geen expansie meer. Wie toch zoekt, vindt gemakkelijker een locatie dan vroeger. Te hoge huurprijzen blijven wel vaak een hindernis.

Een op de drie sloot winkels. Dat is het hoogste peil sinds de start van de jaarlijkse rondvraag zes jaar geleden. Vorig jaar was dat maar een op de vijf. In de niche van sport en ontspanning sloot een op de twee betrokken ketens winkels. Mode en verzorging (31 procent met een of meer sluitingen van winkels) bleef het best overeind.

Minder frequent shoppen

De consument gaat ook anders winkelen door de crisis. Op de eerste plaats koopt hij minder impulsief, stelt 28 procent van de ketens vast. Dat was al van bij de start van de crisis in 2008.

Nieuw is wel dat hij volgens de retailers veel minder frequent gaat winkelen (23 procent). Die trend is uitdrukkelijker aanwezig dan dat de klant goedkopere producten (10 procent) koopt of gewoon minder (9 procent).

2012 lijkt wel het jaar van de kentering. Slechts weinig retailers ontkennen dat ze de crisis voelen.

Nog slechts 34 procent van de retailers verwacht stijgende omzetcijfers over de komende 12 maanden. Dat is het laagste sinds de start van de CBRE Retail Survey en lager dan in het crisisjaar 2009. Toch vreest slechts een minderheid voor een daling van de omzet.

Uit het onderzoek blijkt dat Antwerpen de meest aantrekkelijke winkelstad blijft, Brussel de meest rendabele.

De absolute tophuurprijzen op de Meir en in de Nieuwstraat stegen verder tot 1.850 euro per m² per jaar voor panden van 200 m². Minder goed gelegen panden in die straten hebben het  niet gemakkelijk. Echt moeilijk gaat het in de kleinere steden waar de prijzen echt onder druk staan.

Online shoppen groeit, maar België is absoluut geen koploper. Slechts bij 27 procent van de retailers vertegenwoordigt dit meer dan 5 procent van de omzet.

Wijnegem is het favoriete shoppingcenter voor retailers, voor Woluwe. De tophuurprijs bedraagt er 1.400 euro per m² per jaar.

De perifere shopping zit in de lift. De huurprijzen liggen er beduidend lager en dat vertaalt zich ook in een relatief goedkoper aanbod. De parking is er gratis en er zijn minder mobiliteitsproblemen.

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud