Mapic Award voor Exki

Frederic Rouvez, mede-stichter van Exki ©telemans/Hollandse Hoogte

De Belgische hippe fastfoodketen Exki, met de wortel in het logo, heeft op Mapic, de grootste beurs van Europa voor retail en retalvastgoed, de Award gekregen in de categorie ‘Best Food and Beverage Concep’. Het haalde van de andere genomineerden Coffea (Frankrijk) en H3-Hamburgology (Portugal).

Van onze verslaggever in Cannes

Exki, de fastfoodketen voor de gezonde hap, is een keten die de beste restauratie-ervaring wil gegeven aan de gehaaste klanten die toch bewust omgaan met hun voeding.

‘Exki is er in geslaagd in haar aanbod de snelle dienst te combineren met de kwaliteit van de producten. Het is de eerste om dit vernieuwend concept in Europa uit te rollen’, motiveert de jury.

De groep heeft op dit ogenblik 63 restaurants in België, Frankrijk, Italië, Luxemburg en Nederland. De eerste winkel opende in 1999 in Brussel. Er zijn er nu al 30 in België.

In het voorjaar maakte de groep bekend de komende vijf jaar nog 25 restaurants in Parijs te willen openen. Er waren er op dat ogenblik al 15. Ook New York staat op het verlanglijstje voor volgend jaar.

Het succes van Exki is op het eerste gezicht eenvoudig: sandwiches met biobrood, veel groenten, verse vruchtensappen en fairtradekoffie. Maar de broodjes, soepen en de quiches zijn eigenlijk uitgekiende recepten van sterrenchef en groentenkok Frank Fol.

Ieder product is dagvers en er staat duidelijk op geschreven wat de inhoud is, zodat de klant precies weet wat hij eet en hoe gezond het is.

Exki ondertekende een samenwerking met het WWF en garandeert dat het zijn ecologische voetafdruk zo beperkt mogelijk houdt.

Exki, dat 700 werknemers telt, draaide in 2011 een omzet van 63 miljoen euro en is voor 62 procent in handen van een investeringsvehikel van de Oost-Vlaamse familie Dossche.

Exki was ook al 'L'Entreprise de l'Année' 2010.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud