Markt winkelvastgoed klimt uit dal

De markt van het retailvastgoed krabbelt uit het dal. Dat bleek vorige week op Mapic, de grootste Europese beurs voor retailvastgoed, in Cannes. Voor het eerst in drie jaar gaat het opnieuw de goede kant op voor de retailers en hun vastgoedmarkt. We zetten de opvallendste trends op een rij.

1. Interesse

Er is een vernieuwde interesse voor retailvastgoed. De marges in de sector zijn zo klein en de onzekerheid zo groot dat grote kosten zoals dure stands op beurzen worden vermeden en grote events uitzonderlijk blijven. ‘Op Mapic zagen we minder luxueuze stands, maar opnieuw meer mensen die echt zaken willen doen’, vat Marc Van Heddeghem, de afscheidnemende gedelegeerd bestuurder van de vastgoedgroep Redevco België, het samen. AG Real Estate, de vastgoedtak van de Belgische verzekeraar, neemt volgend jaar voor het eerst deel aan Mipim, de zusterbeurs van Mapic.

2. Op zoek naar panden

Ruim de helft van de internationale winkelketens actief in Europa wil zijn netwerk uitbreiden met minstens tien winkels, blijkt uit een onderzoek van de vastgoedspecialist CBRE. Een op de vijf retailers mikt op 40 of meer nieuwe winkels. Forever21, Aldo, Superdry en Hollister hebben indrukwekkende uitbreidingsplannen voor Europa. Vooral supermarkten, restaurants en textielketens willen groeien.

De meeste willen zich uitbreiden in Duitsland, gevolgd door Polen en Frankrijk. België klimt van de elfde naar de tiende plaats. In de meeste winkelwandelstraten en shoppingcentra op de mature markten is er weinig leegstand. Zeker in België is dat een probleem voor ketens die op zoek zijn naar uitbreiding.

3. Huurprijzen

In de meeste shoppingcentra en hoofdwinkelstraten in Europa is er nog geen sprake van de stijging van de huurprijzen. Op secundaire locaties zullen ze eerder dalen. De retailers zijn nog zeer voorzichtig.

In tegenstelling tot in België, zagen de retailers tijdens de crisis in de meeste landen hun omzet dalen. De gerealiseerde omzet per vierkante meter verkoopoppervlakte zakte er. Buitenlanders ervaren de huurprijzen in grote winkelstraten in België dan ook niet echt als te duur. Ze schrikken wel van de prijzen in de shoppingcentra. In de meeste landen zijn shoppingcentra beduidend goedkoper dan de winkelstraten. In Wijnegem Shopping Center wordt 1.250 euro per m² betaald. Voor de Meir, de duurste winkelstraat van België, wordt 1.700 euro per m² neergeteld.

4. Investeringen

Ondanks het herstellende vertrouwen durven weinig groepen nieuwe ambitieuze shoppingcentra te lanceren. Binnenstedelijk, groen, gemengd en renovatie zijn meer dan ooit de ordewoorden. Ook in Oost-Europa komen nog niet veel projecten opnieuw tot leven. Dat heeft deels met de financiering te maken. Een shoppingcenter vraagt al gauw een investering van 200 miljoen euro. Banken zijn dergelijke dossiers vandaag nog steeds liever kwijt dan rijk.

België kende tijdens de vastgoedboom van 2004-2007 in Europa geen oververhitting van de ontwikkelingsmarkt. City Mall (ontstaan uit Foruminvest) heeft een bouwvergunning voor de bouw van het shoppingcenter in Verviers. Kleinere projecten zoals Under the Sky van Mestdagh in Brussel, Turnova van Heeren in Turnhout en de Frunparks van De Vlier worden steeds concreter. Wilhelm & Co toonde op Mapic een voorontwerp voor de uitbreiding van het shoppingcenter Esplanade in Louvain-la-Neuve. Esplanade is in omzet een van de snelst groeiende shoppingcentra van Europa.

5. Consument

Het goed nieuws is dat de consument terug is. Maar het is wel een snel veranderende consument. Veel landen staan voor jaren van zeer trage groei of stilstand. De consument wil daarom waar voor zijn geld. De consument uit de groeilanden wordt steeds belangrijker en zal een steeds grotere impact hebben op de consumptie in de wereld.

In het Westen vergrijst de klant. De consument gaat steeds meer duurzaam leven en verwacht dat ook van zijn retailer en de winkel. De beschikbare technologie en media zorgen ervoor dat de consument steeds meer zelf gaat bepalen welke informatie hem bereikt.

6. Online retail

Er is een snelgroeiende interesse voor de impact van onlineretailing op de markt van het retailvastgoed. Huurprijzen worden in belangrijke mate bepaald door de ligging en de omzet per m². Een onderzoek van het vastgoedblad Property Week naar de belangrijkste verwachte invloed van onlineretail op de hoofdwinkelstraten in het Verenigd Koninkrijk zegt voldoende. ‘Onlineretailers zullen een winkel willen in de hoofdwinkelstraten’ is, het meest gegeven antwoord (36%). Daarna komen ‘lege winkels zullen worden ingenomen door goedkope discounters’ (31 %), ‘de winkels zullen meer bedoeld zijn voor branding dan voor verkoop’ (22%) en ‘retailers in hoofdwinkelstraten zullen verdwijnen’ (8%). Slechts 3 procent noemt e-commerce ‘overhyped’ en verwacht geen verandering.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud