Uplace steelt show in Cannes met modellen

In Cannes kun je moeilijk om Uplace heen (foto: RV) ©rv

Uplace is op Mapic, de grootste retail- en retailvastgoedbeurs van Europa in Cannes, begonnen met de internationale lancering van het shopping- en belevingsproject dat het ambieert te openen in Machelen in april 2016. De groep van Bart Verhaeghe voert er een opvallende campagne 'dit is Belgisch', inclusief Belgische modellen.

van onze verslaggever in Cannes

Niemand kan ernaast kijken. Aan de ingang van het 'Palais des Festivals' in Cannes - waar deze week opnieuw zo’n 8.000 retailers, ontwikkelaars en investeerders neerstrijken voor hun jaarlijkse hoogmis - staat een gigantische roze shoppingbag (zie foto hiernaast).

'Whoever said you can't buy happiness, didn't know where to go shopping', staat op de zak te lezen. Die boodschap zet meteen de toon: ‘Uplace, the largest shopping destination in the Benelux.'

Binnen is het moeilijker om als nieuwkomer de aandacht te trekken van de 2.300 retailers en de vele andere spelers die op deze beurs op zoek zijn naar nieuwe locaties of nieuwe klanten. Sommige bedrijven proberen het door je een folder toe te stoppen. Maar weinigen kijken daarnaar.

Uplace doet er niet aan mee. Een paar Belgische modellen van het bureau DMG, ingehuurd door Uplace, flaneren sporadisch door de gangen. De roze T-shirt met volgende boodschap: ‘There is more for You in U. Come and see us. 11.07, first floor’ doet meer dan één beursbezoeker, niet alleen mannen, omkijken. 

Hoewel de locatie in vastgoed en dus ook op Mapic alles is, is een centrale ligging erg moeilijk te pakken te krijgen, zeker als nieuwkomer. Toch zijn er heel wat bezoekers. Ook Belgen. ‘Professioneel, wat agressief en met de grote middelen. Typisch Uplace en Bart Verhaeghe’, stelt een andere Belgische speler die eens komt kijken.

De stand van Uplace is 46 vierkante meter groot. Het is een van de grotere op de beurs, zeker voor een naar internationale normen kleine ontwikkelaar als Uplace. Maar er is over nagedacht. De hele week zijn er Belgische minikookdemonstraties, de Belgian experience wordt uitgespeeld.

De projecten kunnen ook interactief ontdekt worden. Er is een open ruimte over eventuele deals te praten en er speelt een dj. Bovendien spreken Stephanie Degelin van DMG (Degelin Model Group) en haar modellen voorbijgangers aan om kennis te maken met de stand.

‘We willen een stand die leeft en de aandacht vestigt op het feit dat Uplace meer biedt dan het klassieke winkelen’, benadrukt Eva Winnen, marketing manager van Uplace. De vraag wat zo’n aanwezigheid kost, blijft onbeantwoord. '100.000 euro is hier niets', vertrouwt een man ons toe die al jaren op beurzen werkt.

Neo

Ook Neo, het project van de stad Brussel op de Heizel, tekent present op Mapic. De stand is slechts een tiental vierkante meter groot. Maar dat is niet zozeer het probleem. Er is vooral niemand die Neo vertegenwoordigt. Een paar Belgen gebruiken de stand dan maar om er met een klant te vergaderen. 'Ze komen deze namiddag wel en ze zullen nieuws hebben', verzekert een medewerker van de aangrenzende stand van het Brussels Gewest. Dat bleek uiteindelijk niet te kloppen. De hele dag bleef de stand onbemand.

Just Under the Sky

Op de stand van de Belgische steden, zo’n 100 m² groot, lopen gelukkig meer bezoekers rond. Maar bijna uitsluitend Belgen.

Ook de mensen van Equilis, de ontwikkelaar van Just Under the Sky, gebruiken die stand als uitvalsbasis. ‘We hebben niet dezelfde budgetten als Uplace’, stelt Carl Mestdagh, de topman van Equilis. Toch is het ook voor Equilis een belangrijke beurs.

Sinds donderdag heeft Just Under the Sky een socio-economische vergunning. De opening in 2015 komt daardoor opnieuw een stap dichterbij. Just under the sky is een project van ruim 200 miljoen euro. Uplace komt aan 600 à 650 miljoen euro.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud