Wallonië klopt Vlaanderen als pakjesdraaischijf

©Bloomberg

Waar trekken e-commercebedrijven heen voor de distributie van al die online bestelde spullen? Vaak liever naar regio's dicht bij ons, maar niet naar Vlaanderen. Vlaanderen komt pas op de zesde plaats als ideale locatie voor e-commercedistributie. Wallonië scoort beter dankzij meer beschikbare bouwgrond.

Belgen kopen steeds meer online (20% groei in 2013), maar we krijgen onze pakjes geleverd vanuit een distributiecentrum buiten de grenzen. Elektronica van Coolblue wordt verdeeld vanuit Tilburg, Zalando-koopjes komen via Erfurt en Wehkamp koos voor Zwolle. Nochtans ligt Vlaanderen ook centraal,  heeft het een dicht netwerk van transportinfrastructuur en profileert het zich als ideale draaischijf voor logistiek.

©bron: VIL

In opdracht van het Vlaams Instituut voor de Logistiek onderzocht PwC de aantrekkelijkheid van 44 regio's in België, Duitsland, Frankrijk, Nederland, Luxemburg en het Verenigd Koninkrijk voor de distributie van alles wat met e-commerce te maken heeft. Zesde eindigen van 44 is op het eerste gezicht niet zo slecht, maar het zijn wel de vlakbij liggende regio's die ons kloppen. De regio's Rheinland-Pfalz en Saarland in het zuidwesten van Duitsland grenzen aan België, Luxemburg en Frankrijk.

PwC onderzocht 21 factoren om de score van de verschillende regio's te bepalen. Op geen enkel punt is Vlaanderen de primus. Onze regio scoort wel goed qua distributie-infrastructuur (wegendichtheid en zeehavens), huurprijs van magazijnen, marktnabijheid en arbeidsflexibiliteit (dit laatste door de relatief eenvoudigere ontslagprocedures in vergelijking met veel andere regio's). 

De score wordt anderzijds vooral omlaag getrokken door de hoge arbeidskosten, niet altijd vlotte werkgever-werknemerrelaties, lage beschikbaarheid van magazijnen en bouwgrond, wegcongestie en investeringsaantrekkelijkheid.

Wallonië haalt op veel punten zowat dezelfde score als Vlaanderen - gezien onder meer het gelijke Belgische wetgevende kader of een gelijkaardige afstand tot de eindconsument - maar haalt zijn voordeel uit de beschikbaarheid van magazijnen en logistieke bouwgrond en wat lagere arbeidskosten.

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud