SABMiller bezorgt AB InBev volumegroei

AB InBev-CEO Carlos Brito. ©BELGA

De Belgisch-Braziliaanse brouwer AB InBev verbaast analisten met zijn sterke prestaties. Voor het eerst in anderhalf jaar slaagt hij er zelfs in meer bier te verkopen, door groeiend succes in Zuid-Afrika, Mexico en Australië.

De Belgisch-Braziliaanse brouwer AB InBev  begint de vruchten te plukken van de overname van zijn grootste concurrent SABMiller een jaar geleden. Die van oorsprong Zuid-Afrikaanse brouwerij is sterk in opkomende biermarkten, zoals Afrika en Azië, sterk. Daardoor zag AB InBev in het tweede kwartaal zijn volumes verkocht bier voor het eerst in anderhalf jaar opnieuw stijgen, met 1 procent naar 158 miljoen hectoliter.

Vooral in Zuid-Afrika, Mexico en Australië werd meer AB InBev-bier gedronken. In Zuid-Afrika groeide de omzet met liefst 13,4 procent.

'AB InBev is historisch sterk in volwassen markten, zoals West-Europa en de VS. Daar zijn de biervolumes in de afgelopen jaren gedaald', zegt KBC Securities-analist Wim Hoste. 'De opkomende markten zoals Zuid-Afrika en Colombia, waar SABMiller sterk was, worden dan ook een steeds belangrijkere driver voor groei.'

Door de volumegroei steeg ook de omzet van de maker van Stella Artois, Leffe en Budweiser. Ze nam met 5 procent toe tot 14,2 miljard dollar (12 miljard euro). Daarmee doet AB InBev beter dan de analistenverwachtingen, die uitgingen van een stijging van 3,7 procent.

Hogere kostprijs

13,4%
In Zuid-Afrika nam de omzet in het tweede kwartaal met 13,4 procent toe.

De stijging komt er niet alleen door de volumestijging, maar ook doordat AB InBev zijn klanten meer aanrekent voor zijn bieren. De brouwer zet in op 'premiumisering' en legt dus de nadruk op bieren die luxueus in de markt worden gezet, zoals bijvoorbeeld Stella Artois. De topmerken Stella Artois, Budweiser en Corona noteerden een verkoopsstijging van 8,9 procent.

Dat de omzet meer dan verwacht stijgt, zorgt er ook voor dat AB InBev met zijn winstcijfers voorbij de verwachtingen van beursanalisten stijgt. De genormaliseerde operationele kasstroom (ebitda) ligt met 5,4 miljard dollar 11,8 procent hoger. Analisten hadden gerekend op een stijging van 6 procent.

Die hoger dan verwachte winstgroei is ook te verklaren door het feit dat AB InBev veel heeft kunnen besparen door de overname van SABMiller. De synergievoordelen bedroegen in het tweede kwartaal 335 miljoen dollar. Ter herinnering: dankzij de overname van SABMiller wil AB InBev tegen 2021 2,8 miljard dollar hebben bespaard.

Operationeel stijgt de winst, maar de winst per aandeel valt terug van 1,06 dollar naar 0,95 dollar. Dat komt doordat de kosten door wisselkoersschommelingen in Zuid-Amerika stijgen met 3,2 procent.

VS en Brazilië onder druk

Stevige groei voor West-Europa

AB InBev heeft in het afgelopen kwartaal ook goed gepresteerd in West-Europa. Daar nam de omzet met een percentage van twee cijfers toe, meldt het bedrijf. Of ook de volumes er stegen, is niet duidelijk. Vooral in het Vernigd Koninkrijk ging de verkoop de hoogte in, net als de volumes. Cijfers voor België zijn er niet.

Bovendien ondervindt AB InBev problemen in enkele belangrijke markten, waaronder de VS en Brazilië. In de Verenigde Staten daalt er met 0,2 procent en het marktaandeel gaat met 105 basispunten achteruit. De massamerken Budweiser (-40 basispunten) en Bud Light (-90 basispunten) staan stevig onder druk. Onder andere doordat kleine artisanale brouwers populairder worden bij Amerikanen. 'We zijn niet tevreden over ons marktaandeel', zegt AB InBev onomwonden in een mededeling. Het bedrijf zegt inspanningen te zullen doen om weer marktaandeel te winnen.

'De artisanale craft brewers hebben een steile opgang gemaakt in de afgelopen jaren, maar die groei zal niet blijven duren', zegt KBC Securities-analist Wim Hoste. De steile opmars van de kleine brouwers is vorig jaar alvast gestopt. Hun marktaandeel steeg maar met 0,2 procentpunten tot 12,3 procent. 'Intussen koopt AB InBev kleine Amerikaanse brouwers en dat is een goede zaak, want daardoor kunnen ze enigzins stabiel blijven.'

Qua winst blijft AB InBev in de VS overigens overeind. Door kostenbesparingen steeg de operationele kasstroom met 3,9 procent

In Brazilië heeft AB InBev het net als in de vorige kwartalen erg moeilijk. De omzet daalde met 3,8 procent en de volumes daalden met 1,3 procent. Maar AB InBev doet het wel beter dan zijn concurrenten, want de volledige markt zag de volumes met 2,7 procent teruglopen.

Er heerst een economische crisis in het land, waardoor er veel werkloosheid is en het consumentenvertrouwen laag is. 'De Braziliaanse economie herstelt langzaam en blijft voor de biersector op korte termijn een uitdaging', aldus AB InBev.

Versnellende groei

Voor het huidige kwartaal en de rest van het jaar heeft AB InBev hoge verwachtingen. 'We verwachten dat de groei van de totale opbrengsten zal versnellen', zegt financieel directeur Felipe Dutra. Toch verhoogt hij de jaarprognose niet.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud