AB InBev boert achteruit in de Verenigde Staten

Het Amerikaanse volksbier Budweiser staat in de VS zwaar onder druk, net als zustermerk Bud Light. ©BLOOMBERG NEWS

De omzet en de winst van AB InBev zijn in het tweede kwartaal toegenomen. Maar in liter verkocht de Belgisch-Braziliaanse brouwer minder dan analisten hadden verwacht. De VS blijven een probleem voor AB InBev.

In de drie maanden die eind juni eindigden boekte AB InBev   14 miljard dollar omzet, een stijging van 4,7 procent. Analisten hadden de lat een fractie lager gelegd, op 13,9 miljard.

-5%
Verenigde Staten
Het verkochte volume bier is in de VS gedaald met 5 procent. De omzet daalde met 3,1 procent.

De brutobedrijfswinst zonder eenmalige meevallers (genormaliseerde ebitda) steeg met 7 procent naar 5,6 miljard dollar. Analisten rekenden op 5,5 miljard.

De ebitda-marge van AB InBev lag op 39,7 procent. Dat is 85 basispunten meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

De enige valse noot is het aantal verkochte liters bier. Die hoeveelheid steeg wel - met 0,8 procent naar 143,7 miljoen hectoliter - maar het resultaat ligt onder de 145,7 miljoen hectoliter waarop analisten hadden gerekend.

Dat de omzet stijgt terwijl de volumes dalen, heeft te maken met het feit dat AB InBev meer en meer inzet op duurdere bieren, waar meer winst mee kan worden gemaakt. Voorbeelden zijn BudweiserCorona en Stella Artois. Die laatste is in België 'een gewoon pintje', maar daarbuiten een premiumbier. De drie topmerken van AB InBev stegen in omzet met 9,1 procent.

Amerikaans probleem

AB InBev-Belg krijgt China op zijn bord

Jan Craps, de enige Belg in de directie van AB InBev, krijgt een grotere verantwoordelijkheid. Vandaag is hij de directeur van de regio Zuid-Azië. Onder andere India en Australië vallen onder zijn hoede.

Volgend jaar komt daar China bij. Dat is een van de belangrijkste landen voor AB InBev.

Craps krijgt China erbij omdat AB InBev zijn interne structuur aanpast. Een aantal Aziatische en Zuid-Amerikaanse regio's worden samengevoegd.

Daarnaast wordt Afrika een aparte regio. Nu worden de prestaties van het continent gerapporteerd met die van Europa en het Midden-Oosten.

Door afzonderlijk te rapporteren over Afrika toont AB InBev dat het ambities heeft voor dat continent. AB InBev nam in 2017 SABMiller over en dat kwam in belangrijke mate doordat SABMiller sterk staat in Afrika.

Naar verwachting zal de bierconsumptie in Afrika snel stijgen. Voorlopig blijft de groei er beperkt. In het tweede kwartaal steeg het volume verkocht AB InBev-bier in Afrika met een percentage van één cijfer.

De Verenigde Staten blijven een probleem voor AB InBev. Het is - samen met Mexico, Brazilië en China - een van de belangrijkste markten, maar mensen drinken er maand na maand minder AB InBev-bier. Het verkochte volume bier is er gedaald met 5 procent. De omzet daalde met 3,1 procent. De ebitda met 7,4 procent. Daarmee doet AB InBev het iets slechter dan analisten hadden verwacht.

AB InBev moest 35 basispunten marktaandeel afstaan aan de concurrentie. 'Met een marktaandeelverlies van 35 basispunten hebben we ons beste kwartaal qua marktaandeelresultaten in bijna vier jaar tijd neergezet', voegt AB InBev daar veelzeggend aan toe.

De volksbieren Budweiser en Bud Light verliezen terrein. Hun marktaandeel verkleint onder andere doordat bieren van kleinschaligere brouwers populairder worden. Daarnaast drinken Amerikanen vaker cocktails en wijn in plaats van bier.

AB InBev probeert het tij in de VS te keren door in te zetten op bieren met een hogere marge, zoals Michelob Ultra. Daarnaast kocht AB InBev de voorbije jaren ook populaire kleine brouwers, zoals Goose Island.

Brazilië groeit weer

In Brazilië steeg de hoeveelheid verkocht bier met 1,5 procent. De omzet steeg met 9,4 procent. Dat is een opsteker, want al jaren gaat het moeilijk in het voor AB InBev belangrijke land. Doordat er politieke en economische crisissen waren, kochten Brazilianen de laatste jaren minder bier.

AB InBev heeft ook meer winst gemaakt in Brazilië. De ebitda nam toe met 16,1 procent. De marge lag daardoor 238 basispunten hoger, op 41,3 procent.

Het volledige kwartaalverslag van AB InBev is hier te lezen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect

Gesponsorde berichten

n