'AB InBev goedkoopste in zijn sector'

©Photo News

Het is genoeg geweest met de afkalvende beurskoers van 's werelds grootste brouwer, meent Deutsche Bank. 'AB InBev is het goedkoopste aandeel voor verbruikbare consumentengoederen van de EU.'

Sinds zijn piek van eind 2015 is het grootste aandeel van de Brusselse beurs  gehalveerd. Maar 2019 wordt het jaar van de comeback, denken de analisten van Deutsche Bank, al voegen ze daar bijna hoorbaar zuchtend 'eindelijk' aan toe.

'De daling van 45 procent sinds oktober 2017 is vooral te wijten aan omstandigheidsfactoren (top down concerns), zoals stijgende obligatierentes, de valutakoersen in opkomende landen en de economische toestand in Brazilië of Argentinië. Na het teleurstellende derde kwartaal maakt men zich ook nog eens zorgen over de fundamentele resultaten van het bedrijf.'

Een biermerk van SABMiller (South African Brewers). AB InBev kreeg dankzij die overname een stevige voet aan de grond in diens thuisland Zuid-Afrika. ©REUTERS

Dat alles maakt dat AB InBev de laagste koers-winstverhouding heeft van alle consumer staples - letterlijk niet-duurzame consumentengoederen - in de EU. Ook de beurswaarde gedeeld door de verwachte toekomstige winstgroei is lager dan de rest. 'Dat vinden we amper verdedigbaar', oordeelt Deutsche Bank.

Het koopadvies is dan ook geen verrassing, het bijbehorende koersdoel zakt van 89 naar 82 euro. Dat impliceert nog altijd een stijgingspotentieel van ruim een derde in 2019.

Niet slechter dan concurrentie

Het economisch plaatje oogt ondertussen al wat beter. 'De rente op Amerikaans staatspapier zakte sinds november met een half procentpunt (waardoor AB InBev minder rente moet betalen op de nieuwe bedrijfsobligaties in dollar die het nu uitgeeft, red.) en het consumentenvertrouwen in Brazilië (een cruciale biermarkt voor de multinational) schiet de hoogte in. Maar niks daarvan toont zich in de beurskoers van AB InBev.' Volgens de analisten is ook de ergste daling van de opkomende munten achter de rug. De Belgische brouwer verkoopt zijn bier in lokale munt, maar rapporteert in dollar.

©Photo News

'Ondanks alles zal de winstgroei van AB InBev in 2018 en 2019 niet achterblijven op die van andere consumer staples-namen', verwacht Deutsche Bank. 'In veel markten is de prijszettingsmacht van bierbrouwers groter dan die van andere bedrijven in die sector.' Deutsche maakt de vergelijking met evidente namen als Carlsberg, Diageo of Heineken, maar ook met Nestlé, Unilever, Danone, Pernod en zelfs L'Oréal.

De verkochte volumes doen groeien was altijd al het zwakke punt bij AB InBev. Het bedrijf is wel een koning in meer winst halen uit hetzelfde aantal liters gerstenat en aanverwanten. 'Behalve in de VS verwachten we structureel geen verdere daling van de volumes in de kernmarkten Brazilië, Zuid-Afrika en Argentinië. Als die eerste twee stabiliseren is een duurzame volumegroei van 1 procent per jaar haalbaar.' Vorig jaar verkocht het bedrijf 613 miljoen hectoliter.

Het tegenzittende momentum voor het onderste lijntje (nettowinst) van de resultatenrekening heeft 'misschien zijn dieptepunt bereikt', opperen de analisten nog. AB InBev publiceert op 28 februari zijn jaarcijfers.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect