Advertentie

AB InBev investeert 182 miljoen euro in Zuid-Afrika

AB InBev wil zijn internationale merken, waaronder Budweiser, lanceren in Zuid-Afrika. ©BLOOMBERG NEWS

De investering toont aan dat de Belgisch-Braziliaanse brouwer voluit inzet op de groeiende Afrikaanse biermarkt. Die dikt jaarlijks met 5 procent aan.

Stella Artois-brouwer AB InBev gaat 2,8 miljard Zuid-Afrikaanse rand (182 miljoen euro) investeren in zijn brouwerijen in Zuid-Afrika. Dat geld komt bovenop de investering van 1 miljard rand (65 miljoen euro) die het bedrijf eerder al heeft aangekondigd.

Het geld zal voornamelijk gaan naar nieuwe verpakkingslijnen in de brouwerijen in Alrode en Rosslyn. AB InBev wil zijn internationale merken - Stella Artois, Corona en Budweiser - lanceren in Zuid-Afrika. Ook enkele bieren uit andere Afrikaanse landen zullen er binnenkort te koop zijn.

Afrikaanse biermarkt groeit

Met de aankondiging toont AB InBev zijn engagement voor Afrika. Tot vorig jaar was de Belgisch-Braziliaanse brouwer actief op elk continent, maar amper in Afrika. Om dat te veranderen nam het het Zuid-Afrikaanse SABMiller over voor 91,5 miljard euro. In 2015 verkocht het oude AB InBev 160 miljoen liter bier in Afrika, SABMiller 5,8 miljard liter.

13 miljard
Afrikanen gaven in 2016 13 miljard dollar uit aan bier.

Naar verwachting zal de Afrikaanse biermarkt nog tot 2020 met jaarlijks 5 procent groeien. In 2016 bedroeg de groei 4,5 procent, berekende onderzoeksbureau Plato Logic. De wereldwijde markt groeide met maar 1,4 procent. Vorig jaar gaven Afrikanen 13 miljard dollar uit aan bier.

De aangekondigde investering van AB InBev zal wellicht niet gepaard gaan met nieuwe jobs, zeggen experts aan de Zuid-Afrikaanse krant Business Report. AB InBev wil de nieuwe productielijnen meer automatiseren. Daardoor kan het bedrijf - een notoire costcutter - kosten besparen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud