Advertentie

AB InBev nu officieel de allergrootste brouwer

©EPA

Na één jaar onderhandelen is het eindelijk zover: AB Inbev slokt nu echt SABMiller op. Zo wordt AB InBev de absolute heer en meester van de bierwereld.

Een jaar en drie dagen nadat de Belgisch-Braziliaanse brouwer AB InBev een overnamebod deed op zijn Brits-Zuid-Afrikaanse concurrent SABMiller, slokt de Stella Artois-maker het bedrijf daadwerkelijk op. Vanaf dinsdag staat de nieuwe fusiegroep op de beurs.

Vanaf nu is AB InBev nog afgetekender de absolute marktleider in de bierwereld. Het boekt een omzet van 67,8 miljard dollar (60 miljard euro) en brouwt elk jaar 788 miljoen hectoliter bier. Dat komt overeen met 315.200.000.000 glazen Stella Artois van 25 centiliter. Eén derde van al het bier dat over de hele wereld wordt gemaakt wordt vanaf vandaag gemaakt in AB InBev-brouwerijen. Doordat AB InBev zo'n winstgevende brouwer is, zal het zelfs 45 procent van alle winst die wereldwijd wordt gemaakt met bier binnenrijven.

Een niet onbelangrijke kanttekening daarbij: nu de deal definitief in kannen en kruiken is, kan ook formeel werk gemaakt worden aan de reeds aangekondigde verkopen van een aantal SABMiller-activiteiten. Die worden afgestoten omdat de fusiegroep in een aantal grote markten, zoals de VS en China, te dominant zou worden.

©Mediafin

De concurrenten van AB InBev volgen echter zelfs dan op ruime afstand. Heineken is met 20,5 miljard euro omzet drie keer kleiner. Het Deense Carlsberg is met 65,4 miljard Deense kronen (8,8 miljard euro) omzet zeven keer kleiner.

Afrika

De voornaamste reden waarom AB InBev 91,5 miljard euro neertelt voor deze overname, is de Afrikaanse markt. In de VS en Zuid-Amerika, waar zeker de Braziliaanse markt belangrijk is, daalt de bierconsumptie. Ook in Europa drinken mensen steeds minder bier. Maar in Afrika stijgt de verkoop, terwijl AB InBev in tegenstelling tot SABMiller nog niet zo'n grote rol speelt op het continent. 

We moeten erkennen dat AB InBev tot nu geen mature aanwezigheid in Afrika had. Dat verandert nu.
Carlos Brito
CEO AB InBev

'Dankzij deze deal krijgen we een betere toegang tot de Afrikaanse, de Aziatische en de Zuid-Amerikaanse markt. We moeten erkennen dat AB InBev tot nu geen mature aanwezigheid in Afrika had. Dat verandert nu', zei AB InBev-CEO Carlos Brito bijna twee weken geleden, toen de aandeelhouders van AB InBev de overname volmondig goedkeurden.

Dankzij de overname zal AB InBev een nog beter geolied afzetkanaal hebben voor zijn bieren, maar het bedrijf wil ook fors besparen door schaalvoordelen. Over vier jaar wil het bedrijf 1,4 miljard dollar minder kosten maken dan vandaag. 30 procent van de totale kostenbesparingen moet komen van het samenvoegen van hoofdkantoren. 25 procent van de besparingen moet komen van betere aankoopvoorwaarden voor grondstoffen en 45 procent door efficiënter te werken in de distributie en de productie. Daarbij zullen zo'n 6.000 jobs verloren gaan.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud