Action en Lidl vuren verkoop fairtrade aan

Lidl, Aldi en Action zetten sinds vorig jaar meer in op fairtradeproducten. ©BELGA

De verkoop van fairtradeproducten is vorig jaar met 23 procent gestegen doordat nu ook budgetketens als Lidl, Aldi en Action ze verkopen. ‘Duurzaam is niet hetzelfde als duur.’

Belgische winkels verkochten vorig jaar voor 76,9 miljoen euro fairtradeproducten zoals bananen, koffie en chocolade. De verkoop steeg in een jaar met 23 procent, terwijl de volledige voedingsmarkt maar met 2 procent groeide. Vooral de verkoop van chocolade stijgt met 47 procent erg fors.

Action in zee met Belgisch bedrijf

Fairtrade in België

De Belgen kochten vorig jaar voor 76,9 miljoen euro fairtradeproducten. Dat is 23 procent meer dan het jaar voordien.

De verkoop van bananen steeg met 25 procent naar 18,5 miljoen euro, die van koffie met 13 procent naar 13,5 miljoen euro en chocolade met 47 procent naar 9,4 miljoen euro. In die bedragen van de vzw Fairtrade Belgium zitten enkel de cijfers van de verkoop via winkels, niet die via de horeca.

De producenten van fairtradeproducten krijgen eerlijke prijzen voor hun koopwaar. ‘Boeren en producenten uit het zuiden krijgen een door ons, de boeren en de producenten vastgelegde prijs, die losstaat van de marktprijs’, zegt Fairtrade Belgium-directeur Nicolas Lambert.

‘We garanderen dat de boeren een mooie winst kunnen boeken. Geregeld wordt de prijs verhoogd.’

Daarnaast krijgen samenwerkingsverbanden die de zuiderse boeren onderling aangaan een extra bonus van de winkelketens. ‘Dat geld kunnen ze samen investeren om nog meer te kunnen produceren.’

De hoge groeicijfers zijn te verklaren door het feit dat fairtrade gemeengoed is geworden. Na de wereldwinkels en de klassieke supermarkten verkopen nu ook de budgetketens eerlijke producten. Aldi biedt sinds 2016 fairtradebananen en -chocolade aan.

Ook de Nederlandse discounter Action begon met de verkoop van fairtradechocolade. Voor de zeven landen waar hij winkels heeft, ging hij in zee met The Belgian Chocolate Group. Die Kempense chocoladeproducent zag zijn verkoop van fairtradechocolade vorig jaar verdubbelen.

Ook Lidl noteert een sterke stijging van de verkoop met jaarlijks 20 tot 30 procent. ‘0,4 procent van onze omzet bestaat intussen uit fairtradeproducten’, zegt woordvoerster Isabelle Colbrandt. ‘Dat lijkt weinig, maar het is veel als je bedenkt dat in onze winkels zowat 1.500 producten liggen.’

Goedkoop versus duurzaam

Dat budgetketens fairtradeproducten omarmen, is op zijn zachtst gezegd opvallend. Terwijl Aldi, Lidl, Action en co voor zo laag mogelijke prijzen gaan, heeft fairtrade als doel boeren en producenten een zo hoog mogelijke opbrengst te bezorgen.

‘De twee zijn niet in tegenspraak’, zegt Action-woordvoerster Yvette Moll. ‘Wij willen inderdaad de goedkoopste zijn, maar met onze fairtraderepen willen we niet de goedkoopste chocoladerepen beconcurreren, wel de fairtradechocolade van andere winkelketens. Onze repen kosten ongeveer 1 euro minder dan bij de concurrenten.’

Elders in de keten besparen

De boer draait niet op voor die stuntprijzen, want hij krijgt een gegarandeerde minimumprijs. ‘We kunnen tegelijk de boeren een eerlijke prijs betalen en lage winkelprijzen aanbieden doordat we op de kleintjes letten’, zegt Moll. ‘Onze winkels liggen op goedkope locaties, ze zijn sober ingericht en we voeren geen dure marketing.’

Dat argument draagt ook Colbrandt van Lidl aan. ‘We zijn een grote internationale speler, waardoor er weinig tussenschakels tussen ons en de boeren zijn. Fairtrade moet niet spotgoedkoop zijn, maar wel betaalbaar. Duurzaam is niet hetzelfde als duur.’

Verantwoordelijkheid nemen

De verkoop van fairtradeproducten stijgt bij Lidl jaarlijks met 30 procent.
Isabelle Colbrandt
Lidl-woordvoerster

De budgetketens bieden fairtradeproducten aan omdat de klanten ernaar vragen. ‘Ze checken steeds meer waar producten vandaan komen en daar moeten wij rekening mee houden. Om dezelfde reden bieden we ook steeds vaker bioproducten aan’, zegt Colbrandt. Bij Action is te horen dat het bedrijf zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid wil opnemen.

‘We merken dat de goedkope ketens een inhaalbeweging maken’, zegt Nicolas Lambert, de directeur van de vzw Fairtrade Belgium, die het fairtradelabel toekent. ‘Jaren geleden begonnen na de klassieke wereldwinkel de traditionele supermarkten fairtrade te verkopen. Sinds een tweetal jaar merken de budgetketens dat fairtrade een groeiende markt is. Zowel ketens als klanten beseffen dat fairtrade betaalbaar kan zijn.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content