reportage

Bierclubje wordt internationale speler

©Wim Kempenaers

De kleine Turnhoutse brouwer Het Nest brouwt voortaan ook bier in Brazilië. Het bierclubje krijgt een plaats tussen de grote jongens dankzij het speelkaartenbedrijf Cartamundi.

Brazilianen en andere Zuid-Amerikanen kunnen vanaf volgende maand SchuppenBoer, KoekeDam, HertenHeer en PokerFace kopen. Dat zijn geen speelkaarten, maar bieren van Het Nest. De Turnhoutse brouwerij gaat een samenwerking aan met haar Braziliaanse sectorgenoot Cervejaria Premium Paulista.

Die gaat vijf bieren van Het Nest brouwen en in heel Zuid-Amerika in de markt zetten. De Belgen staan de Brazilianen met recepten, raad en daad bij en krijgen een vergoeding per verkocht flesje. Door de samenwerking kunnen ze zonder al te veel risico het potentieel van hun bieren in Brazilië meten.

4.000 hectoliter

Profiel Het Nest

Activiteit: de Kempische brouwerij brouwt jaarlijks 4.000 hectoliter bier.

Aanbod: zes bieren worden permanent aangeboden naast vier seizoensbieren. Het zijn klassieke Belgische biersoorten met een wat bitterdere smaak.

Omzet: steeg vorig jaar naar 870.000 euro, meer dan dubbel zoveel als in het opstartjaar 2016.

Bedrijfswinst: 84.000 euro.

Nettowinst: 44.000 euro.

Export: 50 procent van het bier gaat naar 15 landen, waaronder Nederland, Spanje, Italië, Rusland, China en Japan.

De twee jaar jonge brouwerij Het Nest zag de verkoop vorig jaar ruim verdubbelen, maar is met 870.000 euro omzet en een jaarlijkse productie van 4.000 hectoliter nog vrij kleinschalig - de trappistenbrouwerij van Westvleteren brouwt jaarlijks zo’n 6.000 hectoliter. ‘In de komende jaren willen we de productie opdrijven naar 9.000 hectoliter’, zegt directeur Bart Cuypers. Die capaciteit is mogelijk met de nieuwe brouwerij, die in 2015 in de schaduw van de koffiebranderij van Miko  in Turnhout de deuren opende.

De nieuwbouw kostte net geen 2 miljoen euro. Een grote investering voor een brouwerijtje dat 15 jaar geleden ontstond, toen acht vrienden in Turnhout om de twee weken samenkwamen om biertjes te proeven. ‘In 2004 gingen we zelf brouwen, in een garage’, zegt Cuypers. ‘In 2006 wonnen we een Nederlandse bierprijs en besloten we professioneel te worden. Een onafhankelijke brouwer brouwde onze bierrecepten.’

Buitenland

In eigen land waren de bieren amper te krijgen, want het gros werd geëxporteerd. In Tokio en Sjanghai sloegen de bieren snel aan. Daar is het kaartspel poker populair en de marketing van Het Nest - elk bier heeft de naam en de vormgeving van een speelkaart - werkte er. ‘Het buitenland had ook om praktische redenen onze voorkeur. Buitenlandse klanten moeten nog voor de levering betalen. In België betalen ze pas achteraf. We hoeven ook geen leeggoed terug te nemen.’

Onze brouwerij is ontstaan uit een groep bierliefhebbers. Sinds enkele jaren omringen we ons met professionele ondernemers.
Bart Cuypers
Directeur Het Nest

Toen Het Nest vier jaar geleden begon te professionaliseren, werd het binnenland belangrijker. Maar zonder binnenlandse bekendheid was het moeilijk investeerders en banken te overtuigen. ‘We klopten aan bij de lokale ondernemers Frederic De Vel en Frans Versmissen. Wij kennen alles van brouwen, maar we hadden hen nodig om ons businessmodel op punt te stellen.’ Zij trokken ook twintig investeerders aan die de nieuwe brouwerij hebben gefinancierd.

Na twee jaar is de brouwerij winstgevend en wordt de helft van het bier in eigen land verkocht. ‘Dit jaar zullen we 1 miljoen euro omzet boeken en gaan we naar een operationele kasstroom (ebitda) van 27 procent’, zegt Versmissen. ‘We doen alles om kosten te besparen. Onze brouwerij is in hoge mate geautomatiseerd.’

De Kempenaars trekken ook bedrijven aan die hun bieren tegen betaling bij hen willen laten brouwen. ‘25 procent van onze omzet boeken we zo. De kosten voor zulke brouwsels zijn volledig voor rekening van de eigenaars van het recept’, zegt Cuypers. Zo maakt Het Nest winst op momenten dat de machines normaal stil zouden liggen.

De bieren van het nest hebben de naam en de lay-out van speelkaarten. ©Wim Kempenaers

Dat Het Nest naar Brazilië trekt, is veeleer toevallig. ‘We zijn actief in 15 landen in Azië en Europa, maar nog niet in Zuid-Amerika. Daar hadden we geen contacten’, zegt Cuypers. Daar bracht Cartamundi verandering in. De Turnhoutse speelkaartenmaker heeft in Brazilië een speelkaartenjointventure met de eigenaar van Cervejaria Premium Paulista. De Braziliaanse brouwers wilden Belgische bieren brouwen en vroegen Frederic De Somer, mede-eigenaar van Cartamundi en een kennis van de brouwers van Het Nest, of hij een geschikte partij kende.

Importtaks

De Brazilianen willen Belgische bieren aanbieden omdat die steeds populairder worden in Brazilië en in de rest van Zuid-Amerika. Eerder dit jaar trok De Halve Maan (Brugse Zot) al naar Brazilië. ‘Speciaalbieren groeien in Brazilië, ondanks de economische problemen die grote multinationals als AB InBev  zoveel zorgen baren’, zegt Robson Tatimoto. De CEO van Cervejaria Premium Paulista is deze week voor vergaderingen met Cartamundi in het land. ‘De Belgische bieren die bij ons te koop zijn, kosten veel door een importtaks van 40 procent. Die kunnen we nu omzeilen.’

In het komende jaar zullen de Brazilianen ongeveer 1.800 hectoliter Het Nest-bier brouwen. ‘We hopen die hoeveelheid stelselmatig op te drijven.’

Lees verder

Gesponsorde inhoud

Partner content