Brouwerij Haacht koopt Canadese brouwer

Blonde Tongerlo werd in 2014 uitgeroepen tot beste bier ter wereld: Karel Vermeiren, Rebecca Sterritt en topman Frédéric van der Kelen. ©Wim Kempenaers (WKB)

Met de overname van Microbrasserie de l'Île d'Orléans wil brouwerij Haacht zijn bieren lanceren in Noord-Amerika. 'Via importeurs lukte het niet goed', aldus topman Frédéric van der Kelen.

Hoeveel Brouwerij Haacht neertelt, is niet bekend. Maar de brouwerij, bekend van bieren als Ommegang, Primus en Tongerlo, kan de deal uit eigen middelen financieren. 'Zelfs als de overname een catastrofe wordt, dan heeft dat nog geen zware gevolgen voor onze financiën', zegt van der Kelen.

Canada wordt een springplank voor onze bieren in dat land, maar hopelijk ook in Noord-Amerikaanse steden aan de oostkust zoals Boston.
Frédéric van der Kelen
Topman brouwerij Haacht

De sprong naar Canada is opmerkelijk. Brouwerij Haacht moest het tot dusver vooral hebben van Frankrijk en Nederland, naast thuismarkt België. 'We hebben in het verleden de export naar Noord-Amerika via importeurs geprobeerd', legt van der Kelen uit. 'Maar dan ben je slechts één van de duizenden namen in hun portefeuille. Dat lukte niet goed.'

Microbrasserie de l'Île d'Orléans is met een jaarproductie van zo'n 3.000 hectoliter nog relatief klein, erkent van der Kelen. 'We gaan de capaciteit zo snel mogelijk verdubbelen en de brouwerij moderniseren om de kwaliteit te verhogen.'

Het is, in navolging van onder meer Duvel Moortgat en AB InBev, niet de bedoeling om bieren van Microbrasserie de lÎle d'Orléans - met namen als Abel Turcault - in ons land te lanceren. 'Canada wordt een springplank voor onze bieren in dat land, maar hopelijk ook in Noord-Amerikaanse steden aan de oostkust zoals Boston', zegt van der Kelen.

Lees morgen een uitgebreid interview met Frédéric van der Kelen in de weekendeditie van De Tijd.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect