Danone-CEO looft Alpro

Alpro belandde vorig jaar door een overname in de portefeuille van Danone.

Voedingsgroep Danone is het jaar zwak gestart. CEO Emmanuel Faber looft wel zijn Belgische merk Alpro en wil het in 'veel landen' lanceren.

Ik ben bijzonder hard onder de indruk van de prestaties van Alpro in Europa.
Emmanuel Faber
CEO Danone

Bij de voorstelling van de kwartaalresultaten van de Franse voedingsgroep Danone, heeft CEO Emmanuel Faber de loftrompet afgestoken over Alpro. Dat is een Belgisch merk dat yoghurt- en melkachtige producten maakt op basis van soja.

'Ik ben bijzonder hard onder de indruk van de prestaties van Alpro in Europa', zei hij. Hij voegt er aan toe dat het merk klaar is om te worden gelanceerd in 'veel nieuwe landen'.

Whitewave

Danone start jaar aarzelend

In de eerste drie maanden van dit jaar steeg de omzet van de voedingsgroep Danone Quotation organisch met 0,7 procent, terwijl de volumes met 2,6 procent daalden. Als overnames en verkopen worden meegerekend, bedraagt de groei 3 procent.

Dat die groei hoger ligt dan de organische komt doordat Danone Whitewave heeft overgenomen. Die Amerikaanse voedingsgroep staat sterk in de VS, maar was in Europa ook de eigenaar van de van oorsprong Belgische Alpro. Dat bedrijf maakt yoghurt- en melkachtige producten op basis van soja.

De maker van Activia- en Danio-yoghurt klokte in het eerste kwartaal af op 5,5 miljard euro omzet. Danone maakte dus geen vliegende start, maar dat hadden analisten al verwacht.

 

Alpro is nog maar sinds kort in het bezit van Danone. Midden vorig jaar vergaarden de Fransen het merk toen ze de Amerikaanse zuivelgroep Whitewave overnamen. Die had Alpro al enkele jaren in zijn bezit.

Alpro vindt zijn oorsprong in de jaren 1970 in het West-Vlaamse Wevelgem. Destijds begon de Belgische voedingsgroep Vandemoortele te experimenteren met sojaproducten. In de jaren tachtig creëerde Philippe Vandemoortele vervolgens het merk Alpro uit de grond.

Overal in Europa

Het werd een succesverhaal. Op twintig jaar tijd belandde de Alpro-producten in de rekken van supermarkten in heel Europa.

Maar in 2009 verkocht Vandemoortele zijn succesvolle geesterskind. Doordat het bedrijf te veel schulden had, verkocht het Alpro voor 325 miljoen euro aan  het Amerikaanse Dean Foods, dat Alpro enkele jaren laten in zijn spin-off Whitewave onderbracht.

Volop investeren

Whitewave investeerde volop in Alpro. Twee jaarn geleden nog kondigde het aan 60 miljoen euro vrij te maken om de fabriek in Wevelgem te vergroten. Daardoor kon het bedrijf 200 nieuwe werkkrachten aannemen en kan Alpro de groeiende vraag naar soja-, amandel-, of nog rijstmelk bijhouden.

Door de groei telt Alpro intussen ruim 910 werknemers, van wie er 630 in Wevelgem en Gent werken. Het boekte in 2015 411 miljoen euro omzet, 40 miljoen euro bedrijfswinst en 21 miljoen euro nettowinst.

De opvallende lofzang van de CEO van Danone doet uitschijnen dat Alpro nog niet op zijn hoogtepunt zit.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud