Delhaize opent de aanval op HelloFresh

Sinds enkele maanden levert de webwinkel van Delhaize ook boodschappen aan huis ©Delhaize

Dat Delhaize begint met thuisleveringen van recepten en de bijbehorende ingrediënten toont aan dat Ahold Delhaize ook in ons land grote e-commerceambities heeft.

Voortaan kun je via de webwinkel van supermarktketen Delhaize 'maaltijdboxen' bestellen. Dat zijn dozen met daarin de recepten en de bijbehorende ingrediënten. De pakketten kunnen na bestelling worden afgehaald in de winkel of aan huis worden geleverd.

HelloFresh

De maaltijddozen zijn geen nieuw fenomeen. Al jaren is de Duitse start-up HelloFresh er ook in ons land mee actief, al slaagt het bedrijf er maar niet in om winst te maken. Ook Smartmat is een bekende speler en kreeg een maand geleden de steun van Delhaizes concurrent Colruyt.

Het Duitse HelloFresh was een van de eerste bedrijven die zo'n twee jaar geleden op grote schaal maaltijdboxen begonnen te verdelen in België. ©ANP

Samen met een maaltijdbox kunnen klanten ook andere boodschappen bestellen en die samen met de maaltijdbox thuis laten leveren.
Roel Dekelver
Delhaize-woordvoerder

'Anders dan die pure onlinespelers bieden wij ook andere boodschappen aan', zegt Dekelver. 'Samen met je maaltijdbox kun je ook tandenstokers, wc-papier en dergelijke bestellen. Die worden dan samen met je maaltijdbox aan huis geleverd.'

Bovendien kunnen klanten overbodige producten schrappen. 'Als in de maaltijddoos melk zit maar je nog genoeg melk hebt, kun je ze verwijderen uit de doos. Ook dat is iets dat bij andere aanbieders niet mogelijk is.'

Ook bij Carrefour

Delhaize is niet de enige in België actieve supermarktketen die met maaltijdboxen bezig is. In september lanceerde Carrefour een test. Klanten konden online maaltijdboxen samenstellen en ze afhalen in negen winkels. De test wordt op dit moment geëvalueerd en Carrefour onderzoekt of het de dozen ook aan huis kan leveren.

Bij Delhaize gaat in tegenstelling tot bij Carrefour niet om een testproject. 'We zijn er nu mee begonnen, maar het is een permanent project. Na de feestdagen zullen we wel een evaluatie maken en dingen bijschaven', zegt Dekelver.

Onlineomzet verdubbelen

Het idee om de boxen te lanceren komt van ons, maar er zijn wel gesprekken geweest met Ahold Delhaize en Albert Heijn. Zij hebben ons tips gegeven over hoe we de dienstverlening op punt kunnen stellen.
Roel Dekelver
Delhaize-woordvoerder

Met het initiatief toont Delhaize opnieuw aan dat e-commerce een prioriteit is. Sinds september levert Delhaize de boodschappen van zijn webwinkel aan huis. Voordien konden klanten de boodschappen die ze online hadden besteld alleen ophalen in afhaalpunten in de Delhaize-winkels. 'Ondertussen zijn thuisleveringen mogelijk in 60 procent van het land en het verzorgingsgebied blijft groeien', zegt Delhaize-woordvoerder Roel Dekelver. 'De wachttijden die er in het begin waren door het groter dan verwachtte succes zijn nagenoeg verdwenen.' 

Moedergroep Ahold Delhaize riep e-commerce deze maand uit tot de groeipool voor de komende jaren. Met webwinkels zoals Delhaize.be en Bol.com wil de Nederlands-Belgische groep zijn onlineomzet in 2020 verdubbeld hebben. Dit jaar zal Ahold Delhaize 2,3 miljard euro omzet boeken met zijn webwinkels. Bol.com alleen rondt dit jaar de kaap van 1 miljard euro omzet.

4,6 miljard euro
In 2020 wil Ahold Delhaize 4,6 miljard euro omzet boeken met webwinkels zoals Delhaize.be en Bol.com. Dat is dubbel zoveel als in 2016.

Delhaize heeft hulp gehad bij de ontwikkeling van zijn maaltijdboxen. 'Het idee om de boxen te lanceren komt van ons, maar er zijn wel gesprekken geweest met Ahold Delhaize en Albert Heijn. Zij hebben ons tips gegeven over hoe we de dienstverlening op punt kunnen stellen.'

De keten wil niet kwijt hoeveel omzet ze boekt met haar webwinkel. 'Onze onlineactiviteiten groeien met meer dan 10 procent, maar de omzet is nog klein in vergelijking met die van onze stenen winkels', zegt Dekelver. 'We stellen wel vast dat 2016 het jaar is waarin online voeding bestellen normaal werd. We verwachten dat 2017 het definitieve doorbraakjaar wordt.'

Niet winstgevend

Bijna geen enkele voedingswebwinkel is winstgevend. Ketens investeren er volop in in de hoop dat de activiteiten over enkele jaren wel winstgevend zullen zijn. Naarmate meer mensen online shoppen zullen de leveringskosten dalen doordat de routes van de leverbusjes korter worden, luidt de redenering van de supermarkten.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud