Advertentie
Advertentie

Foodmaker gaat strijd aan met bedrijfsrestaurants Sodexo en co

Foodmaker-CEO Lieven Vanlommel wil dit jaar ook 300 saladebars openen in de winkels van Delhaize, Albert Heijn en het Franse Monoprix. ©ID / photo agency

Het Belgische Foodmaker opent dertig restaurants in Nederlandse bedrijven. 'Thuiswerken wordt populairder, maar ook met minder kantoorwerkers kunnen we winst maken. In tegenstelling tot klassieke bedrijfsrestaurants', zegt ondernemer Lieven Vanlommel.

Sinds de uitbraak van het coronavirus begint de werkdag van de Kempense ondernemer Lieven Vanlommel tussen 2 en 4 uur in de ochtend. Ook donderdag sprong hij voor dag en dauw in zijn door cartoonist Jeroom onder handen genomen Porsche, richting Nederland. 'Daar gaan we in de komende twee jaar dertig Foodmaker-restaurants openen in of bij bedrijven. Het contract is zopas getekend', zegt Vanlommel. 'We doen voor het eerst een beroep op een franchisepartner: de Nederlandse cateraar Appèl.'

Ook in België wil Vanlommel de strijd aangaan met bedrijfsrestaurants als die van Sodexo, Compass en co. 'We hebben al enkele jaren restaurants in het hoofdkantoor van Proximus en Engie, en willen de komende jaren uitbreiden', zegt hij. 'Ook in België hebben we over twee jaar zo'n dertig zaken bij kantoren.'

Ons restaurant bij Engie is ondanks corona rendabel. Ook al komen er 200 mensen per dag.
Lieven Vanlommel
CEO Foodmaker

Het plan is opmerkelijk. Door het coronavirus werkt een groot deel van de arbeidsbevolking al maanden thuis en de verwachting is dat thuiswerk een blijver wordt. Uitgerekend Foodmakers partner Proximus kondigde al aan zijn hoofdkantoor drastisch te verkleinen.

'Toch is dit een goed plan. We gaan erdoor groeien', zegt Vanlommel. 'Wij maken onze gerechten - van broodjes en salades tot soep en lasagne - in onze centrale keuken in Westerlo. In onze bedrijfsrestaurants zijn maar enkele personeelsleden aanwezig die de maaltijden opwarmen. Dat is anders dan hoe klassieke bedrijfsrestaurants werken: zij bereiden alles in een keuken ter plaatse en hebben veel personeel nodig. Om rendabel te zijn hebben ze dagelijks meerdere honderden klanten nodig. Ons restaurant in het Engie-kantoor is ook tijdens de coronacrisis winstgevend, met amper 200 klanten per dag.'

Kankerkeukens

Zijn pitch om bedrijven te overtuigen is klaar. 'We bieden gezonde voeding aan zonder toegevoegde suiker, bewaarmiddelen of kleurstoffen. Dat is anders dan bij veel bedrijfsrestaurants. Dat zijn vaak kankerkeukens. Wij bieden geen gefrituurd voedsel aan, puree uit een pakje, ketchup vol suiker en vlees vol vet.'

De plannen met bedrijfsbars moeten Foodmaker helpen om het zware coronajaar 2020 te verwerken. Doordat de 14 Foodmaker-restaurants maandenlang dicht waren, daalde de omzet met 40 procent naar 35 miljoen euro. 'We maakten 4 miljoen euro verlies, terwijl we in het investeringsjaar 2019 nog kostendekkend waren. We konden de schade beperken door in korte tijd een thuisbezorgdienst op poten te zetten.'

4 miljoen
Verlies
In coronajaar 2020 maakte Foodmaker 4 miljoen euro verlies, terwijl de omzet 40 procent daalde.

Eind december kreeg Foodmaker nog 10 miljoen euro op zijn bankrekening gestort om het bedrijf te laten voortwerken. 'Die kapitaalverhoging komt van mezelf en de Duitse investeerder met wie ik al acht jaar samenwerk. Zijn naam kan ik niet vrijgeven uit veiligheidsoverwegingen. We zijn ook samen leningen aangegaan.'

'De komende jaren zullen we dus niet veel verdienen', zegt Vanlommel. 'Maar binnenkort verwachten we wel weer winst te maken. Dankzij de restaurants in bedrijven, maar ook door de 250 saladebars die we hebben in de Franse Monoprix-warenhuizen, de Belgische Delhaize-winkels en de Nederlandse Albert Heijns. Die waren door corona gesloten, maar zijn binnenkort weer allemaal open. Bovendien willen we dit jaar 300 nieuwe saladebars openen bij de drie winkelketens. Ze worden steeds populairder, want mensen hebben door corona meer oog voor hun gezondheid.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud