Greenyard zet conserventak te koop en schrapt 422 jobs

Greenyard-eigenaar Hein Deprez, broedt ook op een kapitaalverhoging. Daarover is er nog niet veel nieuws. ©Diego Franssens

Met de maatregelen hoopt het groentebedrijf zijn hoge schuldenberg te bedwingen en de brutowinst met ruim 40 miljoen euro te laten aandikken.

De wereldwijd actieve Belgische groente- en fruitverwerker Greenyard  kondigt een grote herstructurering aan. Die bestaat uit drie onderdelen: jobs schrappen, fabrieken verkopen en de hele divisie conservengroenten te koop zetten. Greenyard levert verse groenten en fruit, diepvriesproducten en conserven aan supermarkten in heel Europa en daarbuiten.

Het bedrijf stelde ook een bank aan om een al aangekondigde kapitaalverhoging door te voeren. Maar wanneer die plaatsvindt, is nog niet duidelijk.

Met de herstructurering wil Greenyard zijn hoge schuldgraad - 5 tot 6 keer de recurrente brutobedrijfswinst (rebitda) - verlagen naar schuldratio 3. Dat doel moet over drie jaar bereikt zijn. Door de maatregelen hoopt het bedrijf in het eerste jaar 20 miljoen euro rebitda extra te genereren. In het tweede jaar gaat het om 44 miljoen euro. Daardoor zou de totale rebitda over twee jaar weer stijgen naar 100 miljoen euro.

Winst doen groeien

Er is iets te weinig tijd besteed aan de integratie en de consolidatie van de verschillende bedrijfsonderdelen.
Marc Zwaaneveld
CEO Greenyard

Greenyard schrapt 422 jobs in zijn divisie verse groenten en fruit. 'Vooral in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Maar ook in België en Nederland verdwijnen banen', zegt Marc Zwaaneveld, die sinds begin februari samen met eigenaar Hein Deprez CEO is. 'In alle lagen van het bedrijf, ook in het senior management (de directie, red.).' In mei zwaait operationeel directeur Carl Peeters af.

Daarnaast wil Greenyard zijn divisie conservengroenten en -fruit verkopen. BNP Paribas Fortis is, samen met KBC Securities, aangeduid om op zoek te gaan naar mogelijke kopers. De divisie bestaat uit drie fabrieken: in Bree (het voormalige Scana Noliko), Rijkevorsel en Nederland.

Hoeveel omzet de conservendivisie boekt, is niet duidelijk. Het bedrijf wil het cijfer niet vrijgeven. 'We kunnen wel zeggen dat de verkoop meer dan 100 miljoen euro moet opleveren', zegt een woordvoerder.

Ook diepvriesfabrieken en andere 'minder belangrijke' onderdelen komen te koop. 'De fabriek in Hongarije draagt bijvoorbeeld te weinig bij aan de rebitda', zegt Zwaaneveld. Met zulke verkopen van 'niet-kernactiviteiten' hoopt Greenyard 50 tot 75 miljoen euro in het laatje te krijgen.

Te weinig tijd

Dat Greenyard een volledige divisie verkoopt, is opvallend. Ondernemer Hein Deprez creëerde in 2015 een groentegroep die met zowat elk type groente actief is. Zijn strategie: als we alles aanbieden, zullen we de beste relatie hebben met de supermarkt en zo de winst opdrijven.

75 miljoen
Verkopen
Door 'niet-kernactiviteiten' te verkopen, wil Greenyard 50 tot 75 miljoen euro in het laatje krijgen.

Op de vraag of hij spijt heeft van de fusie, antwoordt Deprez: 'Voor ons is het belangrijk dat we de juiste maatregelen nemen om onze balans te versterken.'

'De beslissing om te fuseren, was goed', vult Zwaaneveld aan. 'Het bedrijf is er erg door gegroeid. Het model heeft op lange termijn veel potentieel. Maar er is iets te weinig tijd besteed aan de integratie en de consolidatie van de verschillende onderdelen. Dat heeft een prijs: het in de markt zetten van de afdeling prepared (conserven, red.).'

Potgrond en diepvries

Enkele maanden geleden verkocht Greenyard al zijn potgronddivisie, die ook een wezenlijk onderdeel was van de strategie. Zal het bedrijf zijn diepvriesafdeling wél kunnen houden? 'Er zijn geen plannen om die afdeling te verkopen', zegt Zwaaneveld.

Intussen blijft het bedrijf het moeilijk hebben. De problemen van Greenyard begonnen toen de groep zich verplicht zag om lagere prijzen te vragen aan supermarkten (zie kader). 'We hebben enkele weken geleden al aangekondigd dat de markt moeilijk is', zegt Deprez. 'Maar we zijn ervan overtuigd dat dat op een bepaald moment uitbodemt. Met gerichte acties zullen we onze rebitda opnieuw laten groeien.'

Waarom doet Greenyard dit?

Al een jaar zit Greenyard in een negatieve spiraal. Zeker in Duitsland en België moet de fruit- en groenteverkoper zijn prijzen verlagen om in de gratie van de supermarkten te blijven.

Ruim een maand geleden stuurde het bedrijf een forse winstwaarschuwing uit. De brutobedrijfswinst (ebitda) zal in het boekjaar dat eind maart stopt rond 60 tot 65 miljoen euro liggen. De helft minder dan het boekjaar ervoor.

De winstwaarschuwing deed de alarmbellen afgaan, want het bedrijf kan zijn schulden onvoldoende afbetalen. Door verschillende overnames en fusies heeft Greenyard zo’n 350 miljoen euro schulden, ramen analisten.

Ondernemer Deprez bouwde zijn bedrijf sinds de jaren 80 uit van een kleine champignonkweker naar een bedrijf dat 4 miljard euro omzet boekt in Europa en ver daarbuiten. Om overnames van veel grotere bedrijven te betalen, leende hij geld.

Doordat de winst sinds een jaar daalt, stijgt de schuldgraad. Van de banken mag de schuldenberg maximaal 4,25 keer hoger zijn dan de brutobedrijfswinst. Maar Greenyard zit aan factor 5 tot 6. Door eerdere problemen versoepelden de banken het maximum eind 2018 van factor 3,5 naar 4,25.

In een poging het tij te keren, verscheen saneerder Marc Zwaaneveld in de directie van Greenyard. Hij werkt aan een transformatieplan. Het bedrijf bekijkt of het onderdelen kan verkopen. Er staat ook een kapitaalverhoging van 80 tot 140 miljoen euro, of misschien wel meer.

Daardoor dreigt Hein Deprez de controle over zijn bedrijf te verliezen. Met zus Veerle Deprez heeft hij 49,3 procent in handen.

Ook operationeel werd hij minder machtig. Toen Zwaaneveld eind januari in de directie kwam, werd hij nog ‘chief transformation officer’. Twee weken later werd hij co-CEO. Zo staat hij op gelijke hoogte met Deprez, die ook co-CEO is.

Sinds januari 2018 daalde de beurskoers van Greenyard met 60 procent. Het bedrijf is nu zo’n 150 miljoen euro waard.


 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content