Heineken gaat Mort Subite in de hele wereld verkopen

De brouwerij van Mort Subite in Kobbegem (Asse) werd recent uitgebreid om de capaciteit te verdubbelen. ©Tim Dirven

Het Belgische biermerk Mort Subite wordt een internationaal Heineken-merk, zoals Affligem en Desperados dat al jaren zijn. ‘In Amerika, Azië en Europa zien we veel potentieel.’

De kans dat u binnenkort in het buitenland op café en in de supermarkt de Belgische kriek-, lambiek- en geuzebieren van Mort Subite tegenkomt, is groot. Heineken  promoveert het Belgische bier tot internationaal merk.

‘Door zijn nieuwe status zal Mort Subite binnenkort beschikbaar zijn in alle landen waar Heineken actief is. Dat is zowat de hele wereld’, zegt Jan Bosselaers, de marketingdirecteur van de Belgische brouwer Alken-Maes. Dat is de eigenaar van Mort Subite, die op zijn beurt een onderdeel is van Heineken.

We rekenen erop dat de verkoop van Mort Subite tegen 2022 verdubbelt.
Jo Bosselaers
Marketingdirecteur Alken-Maes

Mort Subite is nu al te koop in twaalf landen, maar dat aantal wordt de komende jaren fors opgedreven. ‘Tot nu prezen we Mort Subite op eigen houtje aan in andere Europese landen. Nu krijgen we de steun van Heineken en zijn ijzersterke logistieke netwerk’, zegt Bosselaers.

Heineken zal de bieren aanprijzen bij de buitenlandse supermarkten en cafés waar het mee samenwerkt. De Nederlandse biergroep is  na AB InBev  de grootste brouwer ter wereld. ‘We rekenen op een verdubbeling van de verkoop van Mort Subite tegen 2022.’

Heineken tilt Mort Subite op omdat de nu nog beperkte verkoop in het buitenland snel toeneemt. ‘Vorig jaar steeg het volume met een percentage van twee cijfers’, zegt Bosselaers. ‘Neem Nederland: daar steeg het aantal verkochte hectoliters met 30 procent.’ Hoeveel Mort Subite er elk jaar gebrouwen wordt, wil het bedrijf niet kwijt.

Affligem

De Nederlandse bierreus hoopt met Mort Subite dezelfde weg op te gaan als met Affligem. Dat Belgische abdijbier werd in 2014 door Heineken tot internationaal merk uitgeroepen en is sindsdien aan een opmars bezig. Geregeld wordt Affligem in de financiële updates van het beursgenoteerde Heineken aangehaald omdat het sterk groeit.

‘De verkoop stijgt jaarlijks met meer dan 10 procent’, zegt Bosselaers. ‘Zeker in Frankrijk, Nederland, Italië en Rusland blijft de verkoop toenemen.’

Erg veel extra werkgelegenheid levert de promotie van Mort Subite niet op. Er komen drie nieuwe jobs bij in de brouwerij en vier op de dienst marketing. ©Tim Dirven

Waar Mort Subite precies zal worden gelanceerd, is nog niet duidelijk, zegt Bosselaers. ‘We zien veel mogelijkheden: Singapore en de rest van Azië. Maar ook Amerika en veel Europese landen.'

'Het is een troef dat de zes Mort Subite-bieren een laag alcoholpercentage maar toch veel smaak hebben. Zulke bieren doen het momenteel erg goed in de internationale bierwereld. Dat is ook een van de redenen waarom Heineken deze stap zet.’

In eerste instantie zal Heineken de ‘meest toegankelijke’ Mort Subite-bieren uitrollen. Dat zijn de nieuwe kriek, de witte en de blonde lambiek. ‘De oude lambieks en de oude geuze volgen later. Zeker in de het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten zien we er veel potentieel voor. Daar is de markt volwassen.’ Zure bieren vallen er in de smaak. Dat bewees het in de VS succesvolle zure Belgische Rodenbach-bier.

Niet veel extra jobs

Toch is het in zekere zin vreemd dat Mort Subite nu een internationaal merk wordt. Lambiek en zeker geuze zijn moeilijk te maken omdat ze ontstaan door spontane gisting, die wordt veroorzaakt door het bier in open lucht bloot te stellen aan bacteriën. Lambiek en geuze moeten ook lang rijpen.

Wij kunnen een hogere productie en een stabiele kwaliteit garanderen. Laat ook duidelijk zijn dat Mort Subite qua volume zeker geen tweede Heineken wordt.
Jo Bosselaers
Marketingdirecteur Alken-Maes

‘Wij kunnen een hogere productie en een stabiele kwaliteit garanderen’, maakt Bosselaers zich sterk. ‘Laat ook duidelijk zijn dat Mort Subite qua volume zeker geen tweede Heineken wordt.’

Om de vooropgestelde verdubbeling mogelijk te maken is de brouwerij in Kobbegem (Asse) het afgelopen jaar uitgebreid. Er verrezen ook twee nieuwe opslagtanks. ‘De komende jaren blijven we er investeren.’

Qua werkgelegenheid levert de internationale opwaardering België niet bijster veel op. In de brouwerij komen er drie werknemers bij, waardoor het totaal binnenkort op zes werkkrachten ligt. De marketingdienst van Alken-Maes werd versterkt met vier nieuwe mensen. Zij zullen de strategie - samen met vier mensen van Heineken - uittekenen. In de brouwerij van Affligem, die in Opwijk ligt, kwam er in de afgelopen drie jaar één nieuwe job bij. Daar werken nu 18 voltijdse medewerkers.

Bierland België

Met de internationale lancering van Mort Subite benadrukt België zijn status van bierland opnieuw. Niet alleen Heineken pakt uit met Belgische bieren. De multinational AB InBev maakte van Hoegaarden, Leffe en Stella Artois wereldmerken. Dat laatste is samen met het Mexicaanse Corona en het Amerikaanse Budweiser zelfs een van de drie toppers van de Belgisch-Braziliaanse brouwer.

14 miljoen
Bierexport boomt
Vorig jaar exporteerden de Belgische brouwer 14 miljoen hectoliter bier, of 68 procent van de totale Belgische productie.

Ook Duvel-Moortgat is internationaal een erg sterke speler. En dan zijn er nog de tientallen andere, kleinere Belgische brouwers die succesvol zijn in het buitenland. Allemaal samen exporteerden de Belgische brouwers in 2016 14 miljoen hectoliter bier, of 68 procent van de totale productie.

Het exportvolume neemt jaar na jaar toe, maar steeds meer krijgen de Belgische bieren buitenlandse concurrentie. Landen als Nederland, Italië, het Verenigd Koninkrijk en zeker de Verenigde Staten hebben zich de jongste jaren internationaal op de bierkaart gezet.

Lees verder

Gesponsorde inhoud

Partner content