HelloFresh wil in september naar de beurs

HelloFresh levert dozen met daarin recepten en de bijbehorende ingrediĆ«nten. ©ANP

De Duitse maaltijdboxenleverancier HelloFresh, die ook in ons land actief is, kan in september al zijn beursdebuut maken, zegt CEO Dominik Richter.

Het bedrijf, dat online bestelde dozen met recepten en de bijbehorende ingrediĆ«nten aan huis levert, koesterde twee jaar geleden al het plan om naar de beurs van Frankfurt te trekken, maar dat borg het op. Een reden gaf HelloFresh toen niet, maar het was duidelijk dat tegenvallende resultaten een hoofdrol speelden. Het Duitse e-commercebedrijf maakt nog steeds geen winst. Op 205,3 miljoen euro omzet was er in het eerste kwartaal 29,6 miljoen euro verlies (ebitda).

Een explosief beursdebuut zal HelloFresh wellicht niet maken, beseft ook CEO Richter. 'Maar dat zou niet meer zijn dan een momentopname', zegt hij in het Duitse Manager Magazin. De beurswaarde moet pas over drie tot vijf jaar worden beoordeeld, klinkt het. Momenteel wordt HelloFresh gewaardeerd op zo'n 2 miljard euro.

Blue Apron

2 miljard
De waarde van HelloFresh wordt geraamd op 2 miljard euro.

HelloFresh' Amerikaanse concurrent Blue Apron  trok in juni naar de beurs. Sindsdien kelderde het aandeel. Van de oorspronkelijke 2,68 miljard dollar beurswaarde blijft amper 1,11 miljard dollar over.

Beleggers vrezen dat initiatieven zoals HelloFresh en Blue Apron overbodig worden. Steeds meer supermarkten worden betere onlinespelers. Momenteel is de webwinkel Amazon bezig met de overname van de Amerikaanse supermarktketen Whole Foods. Woensdag besloten de Amerikaanse supermarktketen Walmart en Google de handen in elkaar te slaan voor de onlineverkoop van voeding.

Zalando

Richter laat zich niet afschrikken door de problemen van Blue Apron. Volgens hem zijn er veel verschillen. 'HelloFresh groeit sneller en maakt minder verlies. Dat zal te zien zijn in de resultaten voor de rest van het jaar.'

HelloFresh is voor 53 procent in handen van het Duitse investeringsfonds Rocket Internet  . Dat bracht eerder al succesvol de kledingwebwinkel Zalando naar de beurs, waarna een volledige uitstap uit het kapitaal volgde.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud