Le Pain Quotidien beloont roots met hoofdkwartier

Het typische interieur van een van de 247 vestigingen van Le Pain Quotidien. ©© Sara Janini

Restaurantketen opent een Europees hoofdkwartier in Brussel. In Tour & Taxis komt een restaurants en een opleidingscentrum voor alle vestigingen.

Vincent Herbert, de topman van de Belgische restaurantketen Le Pain Quotidien, is blij. Blij met de meerwaarde van Cobepa. De Belgische investeringsmaatschappij nam vorig jaar een belang van 30 procent in de keten ‘en dat geeft ons een extra ondernemingsboost voor de volgende groeifase’, zegt Herbert. ‘We werken veel professioneler dan vroeger.’

Latijns-Amerika

Dit jaar wil ‘Le Pain Quot’ vooral focussen op Latijns-Amerika. ‘12 van de 32 nieuwe restaurants die we dit jaar openen, liggen in Brazilië, Argentinië, Chili en Mexico’, zegt Herbert. In 2018 richt de keten haar pijlen op Azië. ‘We zijn al actief in India en Japan, en sinds 2015 in Hongkong via franchise. Die gaan we terugkopen, want we willen van Hongkong ons Aziatisch hoofdkwartier maken, om vandaaruit Singapore en China te veroveren.’

Cijfers

Le Pain Quotidien boekte vorig jaar 367 miljoen dollar omzet en ongeveer 30 miljoen dollar winst. Voor dit jaar mikt de keten op een omzet van 410 miljoen dollar. Dit jaar wil de keten nog eens 34 nieuwe restaurants openen wereldwijd.

Le Pain Quotidien kan zich die expansie veroorloven. De Belgische, meestal familiale aandeelhouders denken niet op korte termijn en de financiën zijn gezond. Herbert: ‘We geven minder uit dan wat we als cashflow binnenkrijgen.Vorig jaar hebben we net als de vorige jaren onze omzet met 10 procent en onze winst met 13 procent kunnen verhogen.’

Die groei kwam er dankzij de opening van 29 nieuwe restaurants en betere cijfers van de bestaande, zeker in België. In de VS, met 89 restaurants de grootste markt, liep het nochtans niet makkelijk.

Herbert: ‘De minimumsalarissen verdubbelden in drie jaar tijd, de huurprijzen stegen en er was de concurrentie van de thuisbestellingen door Deliveroo, Amazon en Uber.’

België

Ook België krijgt een plaatsje in het groeiscenario. Twee jaar geleden kocht het bedrijf zijn 29 Belgische restaurants, die 25 jaar in handen waren van franchisees, terug. Straks wordt de band met ‘moederland’ België - waar in 1990 het eerste restaurant opende - nog iets strakker aangehaald. Op de Brusselse site Tour &Taxis komt een nieuw restaurant.

CEO Vincent Herbert van Le Pain Quotidien ©Dieter Telemans

Het moet een soort flagshipstore worden van de groep. De investering schommelt rond 400.000 euro. De opening is voorzien in het najaar. Brussel krijgt ook het Europese hoofdkwartier van de groep. Een primeur, want tot nu gebeurde de toekenning van licenties vanuit het algemene hoofdkwartier in New York.

Topman Herbert wil een meer gedecentraliseerde aansturing. Brussel wordt ook verantwoordelijk voor het Midden-Oosten. New York stuurt de Amerika’s.

In het Koninklijk Pakhuis op de Tour & Taxis-site komt ook het internationale opleidingscentrum van de groep. Dat zal opleidingen organiseren voor het Belgische personeel en voor alle franchisenemers wereldwijd. Le Pain Quotidien stopt 160.000 euro in dat project.

Goede resultaten

De ‘comeback’ naar België is gelinkt aan de goede resultaten in ons land. Le Pain Quotidien heeft hier29 restaurants. Enkel de VS tellen er meer. Vorig jaar gingen nieuwe restaurants open in Brugge, Gent, Wemmel en Maasmechelen, en sinds kort rijdt Le Pain Quotidien hier ook rond met een foodtruck.

Herbert: ‘Met een omzetgroei van 20 procent en een stijging van de rendabiliteit met een kwart is België een van de belangrijkse motoren achter de goede resultaten van de groep.’

Leuk: Le Pain Quotidien start ook met ‘smarthphone in the box’, een digitale detox, zeg maar. Bij het begin van de maaltijd stop je je smartphone in een verzegelde doos. Kun je er de hele maaltijd afblijven, dan krijg je een reductie of een koffie.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud