Advertentie
opmerkelijk

Lotus-speculoos is TikTok-hit in Verenigd Koninkrijk

Lotus wil van Biscoff - een samentrekking van 'biscuit' en 'coffee' - een wereldmerk maken. ©BELGA

De Biscoff wordt dé kersttrend van dit jaar, voorspelt The Guardian. Het Belgische speculooskoekje wint aan populariteit bij de Britten, met dank aan de socialemedia-app TikTok.

De nieuwste TikTok-hit in het Verenigd Koninkrijk is oer-Belgisch: het speculooskoekje van Lotus. Al heeft het typische tussendoortje er wel een andere naam. Speculoos bekt buiten de landsgrenzen niet zo goed, dus werd het Biscoff - een samentrekking van 'biscuit' en 'coffee'. De Britse krant The Guardian noemt de Biscoff de kersthit van dit jaar, met dank aan sociale media. Talloze filmpjes met Biscoff-recepten doen de ronde in het VK: van havermout tot iced latte, van truffels tot tiramisu, telkens met het bekende koekje in de hoofdrol.

De video's zijn populair op TikTok, vaak met honderden likes. Ook enkele echte 'bak-accounts' met miljoenen volgers dragen bij tot de hype. Volgens Els De Smet, die verantwoordelijk is voor de Europese verkoopkantoren bij Lotus, zit daar 'geen georkestreerde influencercampagne achter'. 'We hebben niemand betaald om reclame te maken, maar dit toont wel aan dat onze internationale marketing vruchten afwerpt.'

In tien jaar tijd is de Biscoff een vaste waarde geworden bij een kwart van de Britse bevolking, zegt De Smet. De koekjesmaker zet al jaren fors in op internationalisering. Biscoff is meer dan een internationale term om spraakverwarring te vermijden: Lotus wil er een wereldmerk van maken, dat steekt CEO Jan Boone niet onder stoelen of banken.

In tien jaar tijd is de Biscoff een vaste waarde geworden bij een kwart van de Britse bevolking.
Els De Smet
Verantwoordelijke Europese verkoop bij Lotus

Speculoospasta

Met gerichte partnerschappen met populaire merken als de koffieketen Costa Coffee en het donutmerk Krispy Kreme maakt het van zichzelf een begrip. 'Begin 2020 lanceerden we in het VK ook een tv-spot voor onze speculoospasta, die de versatiliteit van het product benadrukte', zegt De Smet. 'Toen daarna de lockdown begon, zijn veel mensen thuis beginnen te experimenteren met bakken.'

Corona heeft het consumptiepatroon dooreen geschud, zegt De Smet. 'De verkoop in de supermarkten ging door het dak.' Ondanks de sluiting van de horeca, een belangrijke inkomstenbron van Lotus, groeide de Biscoff-tak in 2020 met meer dan 10 procent. Niet alleen de koekjes zijn populair, maar ook de varianten zoals speculoospasta en -ijs.

Zo werd het VK een belangrijke groeimarkt voor Lotus: het komt op de tweede plaats na de Verenigde Staten. België is pas het derde speculoosland. Volgens De Smet blijft Lotus inzetten op internationale expansie met 'significante investeringen in de productielijnen'.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud