Advertentie

Miko verkoopt meer koffie in eerste halfjaar

Frans Van Tilborg, de CEO van Miko, is tevreden met de hogere koffieverkoop in het nog door corona getekende eerste halfjaar. ©katrijn van giel

Dankzij de verkoop van de tak kunststofverpakkingen kan Miko over het eerste halfjaar een ongezien hoog winstcijfer voorleggen. De overblijvende koffieserviceactiviteiten kennen lichte groei.

Het was een grote verrassing toen Miko eind maart aankondigde zijn kunststofafdeling van de hand te doen. Het Turnhoutse familiebedrijf steunde tot dan op twee pijlers: koffieservice en kunststofverpakkingen. Beide activiteiten kenden een gestage groei. Maar CEO Frans Van Tilborg gaf aan dat het moeilijk werd te blijven investeren in de twee. Voor Miko Pac, dat werd overgenomen door het Duitse Paccor, ving Miko 110 miljoen euro.

De desinvestering drukt duidelijk haar stempel op de halfjaarresultaten van het bedrijf. De nettowinst stijgt met een factor van meer dan 20 en gaat van 2,1 miljoen naar 44,1 miljoen euro.

Maar ook zonder de uitzonderlijke bijdrage uit de verkoop van de kunststofdivisie kunnen de resultaten van Miko bekoren. De omzet steeg met 3,4 procent tot 48,4 miljoen euro. De coronapandemie blijft Miko, dat koffie levert aan kantoren, bedrijven en horeca, nog steeds parten spelen. Veel mensen werkten in de eerste jaarhelft nog thuis en de toegang tot cafés en restaurants was beperkt.'

'We zijn heel content met de stijging van onze verkoop', zegt Van Tilborg. Hij wijst erop dat er in 2020 nog tweeënhalve maand geen covidperikelen waren, terwijl dat dit jaar zes maanden lang wel het geval was. In zulke omstandigheden toch meer koffie verkopen is geen evidentie.

Omdat de kunststofactiviteiten niet langer relevant zijn, heeft Miko alle winstcijfers herwerkt. Niet alleen de opbrengst uit de verkoop is eruit gefilterd, maar ook alle kosten die met de deal gepaard gingen (transactiekosten, externe adviseurs...). Op die manier komt de prestatie van de koffieserviceafdeling veel beter tot haar recht. De brutobedrijfswinst (ebitda) steeg met meer dan 40 procent tegenover een jaar geleden tot 6,6 miljoen euro. De bedrijfswinst (ebit) kwam 4,5 keer hoger uit op 2,2 miljoen euro. Netto werd een nettoverlies van 1,3 miljoen euro - te wijten aan de zwakke koffieverkoop en herstructureringskosten - omgeturnd in een winst van 1,2 miljoen euro.

Voor de tweede jaarhelft klinkt Miko vrij positief. 'De jongste maanden merken we een serieuze opflakkering in onze verkoop', zegt Van Tilborg, al worden de volumes van 2019 nog niet gehaald. Dat heeft zeker met thuiswerk te maken. Miko probeert daarop in te spelen met het e-commerceplatform coffeeathome.be, waar het zijn volledige koffiegamma aanbiedt.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud