Nederlandse miljonair legt hand op IJsboerke

Ijsboerke valt in Nederlandse handen. ©BELGA

De Nederlandse miljonair Fons Walder koopt via zijn chocoladebedrijf Baronie de roomijsmaker Glacio, die onder meer het bekende merk IJsboerke omvat. De prijs van de transactie is niet bekend.

Baronie is een van de grootste Belgische chocoladeproducenten, voornamelijk onder de huismerken van distributeurs (private label). De groep is goed voor een half miljard euro omzet. Baronie en zijn eigenaar Fons Walder zijn niet aan hun proefstuk toe als het om overnames gaat. Ze kochten de jongste vijf jaar al de chocolademerken Jacques, Kathy, de chocoladetruffelspecialist Duc d’O en het Britse Ashbury.

Via het chocolademerk Jacques werkte Baronie al samen met Glacio. Maar de overname van de ijsfabrikant is de eerste échte stap in de roomijssector.

Zorgenkind

IJsboerke is alombekend, maar het is tevens het zorgenkind van Glacio. De ijsmaker verliest al jaren marktaandeel aan Unilever (Ola, Magnum, Cornetto) en wordt geconfronteerd met hogere grondstoffenprijzen en - een nachtmerrie voor ijsmakers - het wisselvallige Belgische weer.

IJsboerke krijgt dezelfde eigenaar als het chocolademerk Jacques en de truffelspecialist Duc d’O.

Baronie wordt de derde eigenaar van IJsboerke sinds 1997. Dat jaar kocht de Nationale Portefeuillemaatschappij (NPM) van Albert Frère de roomijsfabrikant. NPM versterkte IJsboerke met Artic en Mio, maar het bleef moeilijk. In 2013 kwam Glacio als nieuwe eigenaar aan boord. 

Sterker in onderhandelingen

Wat is Baronie van plan met Glacio en kan het de situatie bij IJsboerke rechttrekken? Het is voorlopig koffiedik kijken.

600
De omzet van de Baronie-groep zal door de overname van Glacio naar zowat 600 miljoen euro klimmen.

Door de overname kan de chocoladegroep haar assortiment producten onder huismerk van distributeurs alvast gevoelig uitbreiden en diversifiëren èn de hand leggen op een bijkomend iconisch merk. Daardoor zal ze sterker staan in de onderhandelingen met supermarkten. Met ijs in de portefeuille wordt Baronie ook minder seizoensgevoelig. Chocolade is traditioneel een herfst- en winterproduct, ijs wordt voornamelijk in de lente en in de zomer gegeten.

De omzet van de Baronie-groep zal door de overname van Glacio naar zowat 600 miljoen euro klimmen. Vorig jaar klokte de chocoladegroep in haar eentje af op 502 miljoen euro omzet en een ebitda van 66 miljoen.

De prijs van de overname van Glacio door Baronie is niet bekend. Naast Peter Janssen (CEO van Glacio) en financieel directeur Werner Van Springel kan door de transactie ook DMK uitstappen. De Duitse zuivelreus stapte in 2012 in het kapitaal en kocht 33 procent van Glacio. Het akkoord met de Duitsers - dat vijf jaar gold - bepaalde dat DMK Glacio’s producten in Duitsland zou commercialiseren en dat DMK een deel van zijn productie zou overhevelen naar Beerse. Het is onduidelijk of het verstrijken van die periode een rol speelt in de Baronie-deal.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect