Ook Godiva gooit zich op koffiehype

Een Godiva-chocoladewinkel in Brussel. ©BELGA

Het van oorsprong Belgische chocolademerk Godiva heeft plannen om wereldwijd 2.000 koffiebars te openen, meldt Financial Times. De Japanse tak wordt mogelijk verkocht.

De Britse zakenkrant weet dat de zakenbank Morgan Stanley in opdracht van Godiva praat met ‘potentiële strategische investeerders’ over een ‘transactie van meer dan een miljard dollar’. Godiva zou dat geld willen gebruiken voor een stevige uitbreiding in onder meer Noord-Amerika en Azië.

Het is niet duidelijk wat de deal precies inhoudt, maar de krant spreekt over de mogelijkheid dat de grote en groeiende Japanse tak van Godiva verkocht wordt, met uitzondering van de rechten op en het beheer van het merk zelf.

Godiva is van origine Belgisch, maar het is sinds 2007 in handen van de Turkse Yikdiz Holding. Die heeft het financieel moeilijk door een hoge schuldenlast en de Turkse financiële crisis.

Starbucks

Opvallend zijn de ambitieuze plannen om 2.000 koffiebars te bouwen. Godiva baat vandaag al veertig koffiebars uit in enkele grote steden, waaronder een in het Harrods-warenhuis in Londen.

Het chocolademerk wordt sinds midden vorig jaar geleid door een voormalige topmanager van de Amerikaanse koffiereus Starbucks, Annie Young-Scrivner. Zij mikt op cafés met een oppervlakte van 140 à 230 m² in de grote wereldsteden. De komende lente moet de eerste opengaan in New York.

Een derde van de bars komt in Noord-Amerika, een derde in Azië en een derde in de rest van de wereld. Behalve koffie zal chocolade prominent aanwezig zijn op de menukaart.

Diversificatie

Godiva is de zoveelste in een lange rij voedingsmerken die zich op de snelgroeiende koffieverkoop gooit, vaak als diversificatie omdat de kernactiviteit steeds meer onder druk staat:

  • Afgelopen najaar telde de Amerikaanse drankenmultinational Coca-Cola 3,9 miljard pond (4,3 miljard euro) neer om de Britse koffieketen Costa over te nemen van de Britse restaurant- en hoteluitbater Whitbread.
  • In maart betaalde de Duitse holding JAB - met de AB InBev-Belg Alexandre Van Damme als bestuurder - omgerekend 1,7 miljard euro voor Costa's kleinere Britse rivaal Pret A Manger. JAB controleerde voordien al de koffiemaker Douwe Egberts.
  • Coca-Cola's grootste rivaal Nestlé - goed voor 22,6 procent marktaandeel - nam vorig jaar de kleine Amerikaanse koffieketens Blue Bottle en Chameleon Cold Brew over. In mei betaalde Nestlé 6 miljard euro om Starbucks-producten te mogen verkopen aan supermarkten. Nestlé was al actief met koffiemerken als Nescafé en Nespresso.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect