Palm bezorgt Nederlandse overnemer grand-crujaar

Palm bier. ©ANP

De Nederlandse bierbrouwer Bavaria heeft een recordomzet geboekt. Met dank aan het Belgische Palm, dat vorig jaar werd overgenomen. De synergie lukt, zegt de Nederlandse directie.

Een perfect huwelijk. Zo klonk het bij beide partijen in mei vorig jaar. Het Nederlandse Bavaria - de brouwer van de familie Swinkels uit Lieshout - nam het Belgische Palm uit Steenhuffel over, de brouwer van de familie Toye. Bavaria is sterk in pils, Palm in speciaalbieren met merken als Palm, Rodenbach, Cornet, Steenbrugge en Brugge Trippel.

Beide bedrijven hebben meer dan 300 jaar biergeschiedenis achter zich. Door de overname wordt de Nederlandse pilsproducent ‘een echte brouwer’ met vier, in plaats van een vergistingsmethode in portefeuille.

Bijna een jaar later blijken die hoeraberichten geen holle woorden te zijn geweest. Bavaria boekte vorig jaar een recordomzet en dat is volgens financieel topman Frank Swinkels deels te danken aan de Palm-bieren, die sinds mei zijn meegerekend. Ook de winsten gingen de hoogte in.

We gaan de plannen voor Palm versterken, versnellen en overtreffen.
Jan-Renier Swinkels
Bavaria-topman

‘De eerste verkoopsynergie met Palm is gelukt’, zegt Swinkels in het Financieele Dagblad. Bavaria introduceerde de Palm-bieren al in tien landen waar zijn Nederlandse bieren aanwezig zijn. Omgekeerd profiteert Bavaria volop van het Palm-netwerk. Swinkels noemt de overname van Palm, de grootste ooit van de familie, hét hoogtepunt van 2016.

‘Palm wist in België het tij te keren’, verduidelijkt de directie in het jaarverslag. In België groeide de Belgische brouwer met bijna 10 procent. Vooral dankzij Rodenbach, Steenbrugge en het innovatiemerk Arthur’s Legacy, een proeftuin waar brouwers met smaken kunnen experimenteren en onder het Arthur’s-merk kleine volumes bier kunnen produceren dat nadien in cafés wordt getest.

©Wim Kempenaers

Hét succesmerk van Palm is echter het twee jaar geleden gelanceerde Cornet. Het blonde speciaalbier groeide in vergelijking met 2015 met 262 procent in volume. Volgens het marktonderzoeksbureau Nielsen was Cornet het snelst groeiende Belgische bier, al blijft dat relatief als je start van bijna niets. Niet onbelangrijk voor de groei is dat Cornet sinds kort in veel winkels te vinden is.

Bavaria is actief in 130 landen en telt zes eigen brouwerijen met 26 merken. Maar daar stopt het voor de familie Swinkels niet. ‘Verder groeien is de boodschap’, luidt het al sinds 2015. In het Verenigd Koninkrijk werkt Bavaria sinds kort samen met Molson Coors. In de Verenigde Staten lijfde de Nederlandse brouwer onlangs de importeur van Belgische speciaalbieren Latis in. Die verdeelt al jaren Palm op de Amerikaanse markt. Bavaria gaat via dat kanaal ook zijn Nederlandse bieren slijten.

BAVARIA

De Nederlandse bierbrouwer kocht vorig jaar het Belgische Palm voor 78,7 miljoen euro

Omzet 610 mijoen euro (531 in 2015)

Ebitda 86,5 miljoen euro (76,6 in 2015)

Nettowinst 32,9 (30,2 miljoen)

Werknemers 1.400

 

De belangrijkste groeimotor lijkt echter Palm te worden. ‘We gaan de plannen voor de Palm-merken versterken, versnellen en overtreffen’, zegt directievoorzitter Jan-Renier Swinkels in het jaarverslag. Bij Rodenbach wordt dit jaar 2,7 miljoen euro geïnvesteerd. Dat bedrag kan verdubbelen als de volumes volgens plan blijven stijgen. Roden- bach vormt met Cornet de spil van de groeistrategie. Beide merken moeten de dalende verkoop van het ‘oerbier’ Palm compenseren. De verkoop van het Roeselaarse nat moet tegen 2020 met de helft toenemen tot 60.000 hl. Bavaria mikt tegen dan op een globale omzet van 1 miljard euro.

Bavaria-babes

Bavaria staat bekend als een sluwe marketeer. In 2010 kwam het wereldwijd in de spotlights. Tijdens het WK voetbal in Zuid-Afrika hesen een groepje jonge Hollandse ‘voetbalvrouwen’ zich tijdens een match in een sexy oranje supportersjurkje van Bavaria. Twee ‘Bavaria-babes’ werden gearresteerd omdat de FIFA reclame in het stadion verbood. Bavaria betaalde de borgsom met plezier. Het had elk meisje 10 euro betaald.

Reclamespot van Bavaria met Tupac, Bruce Lee, Marilyn Monroe, Kurt Cobain, John Lennon & Elvis.

Wereldwijde reclame voor een prikje, heet dat dan. Ook de spot waarin de ‘alcoholverslaafde’ acteur Charlie Sheen na het verlaten van de ‘rehab’ een flesje aan zijn lippen zet, deed veel stof opwaaien. Pas later in het filmpje blijkt dat het om alcoholvrij bier gaat, een markt waar Bavaria fors op inzet.

Twee jaar geleden was er ook een gecontesteerde tv-spot waarin Bavaria dode sterren als Kurt Cobain, Marilyn Monroe, John Lennon en Elvis Presley liet opdraven.

De nazaten van de familie Swinkels liggen niet wakker van de controverse. ‘Met braaf zijn kom je er niet’, zei Jan-Renier. ‘Grenzen opzoeken en verrassend blijven is de uitdaging. Als je minder budget hebt, moet je slim zijn.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud