Palm richt hoop op nieuw bier Cornet

©Kristof Vadino

De brouwerij van Palm maakt na jaren opnieuw winst. Nu wordt gefocust op de grote uitrol van de op eik gelagerde Cornet.

Bij brouwer Palm Belgian Craft Brewers stroomt doorgaans alleen bier, maar sinds vorig jaar kan de directie champagne laten stromen. Want voor het eerst in jaren maakt de brouwer van merken als Palm, Rodenbach en Brugge Tripel opnieuw winst. De bedrijfswinst bedroeg vorig jaar 1,09 miljoen euro, terwijl er een jaar eerder nog een bedrijfsverlies was van 1,29 miljoen euro. De nettowinst belandde op 475.000 euro. In 2014 schreef Palm nog 443.000 euro in het rood. De verbetering is te danken aan een winstgevender productmix, met meer speciaalbieren, maar ook aan kostenbesparingen en de rationalisatie van het productieproces.

Dorstlesser

De winstgevendheid stijgt, maar de omzet daalt licht, van 52,5 naar 49,4 miljoen euro. Dat komt doordat de brouwer vorig jaar 8 procent minder bier aan de man heeft kunnen brengen dan het jaar ervoor. ‘De hoofdreden is de nog steeds dalende verkoop van Palm’, zegt CEO Jan Vandenwyngaerden.

©Jerry De Brie

Door de opkomst van zware speciaalbieren is de dorstlesser Palm al jaren op zijn retour. Sinds 1998 is de verkoop met de helft gedaald. Het bier vindt geen aansluiting bij jonge mensen. In 2006 was het Palm-gamma goed voor 80 procent van de productie van de brouwerij. Dit jaar zal minder dan 50 procent van het bier dat de ketels verlaat, Palm zijn. ‘We hebben te lang en te veel getracht de verkoop weer aan te zwengelen’, geeft Vandenwyngaerden toe. ‘Maar op een bepaald moment moet je erkennen dat de consument iets anders wil.’

Om de dalende populariteit op te vangen, heeft de brouwerij de voorbije jaren gewerkt aan haar aanbod speciaalbier. Voor zware bieren willen mensen meer betalen en daardoor valt er meer winst mee te rapen dan met lichte bieren. De jongste jaren investeerde Palm in bestaande merken als Steenbrugge en Brugge Tripel. Die laatste kreeg een nieuwe verpakking en zag daardoor zijn verkoop de voorbije twee jaar telkens met zo’n 30 procent toenemen.

Daarnaast ontwikkelde Palm nieuwe luxebieren met een hoger alcoholgehalte. De brouwer verwacht het meest van het zware blonde bier Cornet, dat gelagerd wordt op eikenhout. ‘Zo’n twee jaar geleden hebben we Cornet gelanceerd in een honderdtal biercafés in België’, zegt Vandenwyngaerden. ‘Nadien zijn we er ook mee naar enkele biercafés in Nederland en Frankrijk getrokken.’

Albert Heijn

©rv

Sinds kort ligt het bier ook in de rekken van praktisch alle supermarktketens, zoals Delhaize, Carrefour en Colruyt. In Nederland gaat Palm in zee met marktleider Albert Heijn en nummer twee Jumbo. ‘We introduceren het bier voorzichtig’, zegt Vandenwyngaerden. ‘We hebben jaren getimmerd aan de bekendheid van het merk. We wilden er zeker van zijn dat het bier bekend en populair genoeg was in de horeca om het te lanceren in de winkels. Er is duidelijk vraag naar van de consument. Dit jaar gaat het gros van ons marketingbudget naar Cornet.’

Behalve Cornet focust Palm de komende vier jaar op nog drie andere bieren: het in de VS erg populaire Rodenbach, Brugge Tripel en Arthur’s Legacy.

Dat laatste is een experimentele lijn van kleinschalige brouwsels vanuit microbrouwerij De Hoorn. Elke maand maken de brouwmeesters een nieuwe variant, die via vaten verspreid wordt in cafés. ‘Tot nu werkten we met zo’n 40 horecazaken, maar dit jaar trekken we met Arthur’s Legacy naar meer dan honderd cafés.’

Sommige brouwsels worden ook in flessen bij Delhaize verkocht. ‘Arthur’s Legacy moet onze mensen laten experimenteren’, legt Vandenwyngaerden uit. ‘Van de twaalf bieren die er elk jaar uit voortkomen, mogen er vier mislukken en acht moeten in de smaak vallen. Ook is het de bedoeling dat we uit de acht ‘gesmaakte’ versies vier varianten in een hogere oplage vermarkten.’

China

We hebben de jongste jaren een betere kostendiscipline aangenomen’, zegt de nieuwe financieel directeur
Carl Toremans
Financieel directeur Palm

Palm rolt zijn nieuwe bieren voornamelijk in markten uit die het goed kent, zoals België, Nederland en Frankrijk. Maar niet alleen die landen zijn de komende jaren de kernmarkten. ‘We richten ons ook expliciet op de VS, waar het zurige, op eiken foeders gelagerd merk Rodenbach het goed doet, en waar we binnen twee jaar ook Cornet willen lanceren. We hebben net een proefproject achter de rug in Chicago. In China groeien we met het witbier van Steenbrugge en ook op Italië zullen we ons de komende jaren nog meer richten. Daar zijn we een samenwerking aangegaan met de Duitse brouwer Radeberger, die er onze bieren zal verdelen.’

Dit jaar wil Palm 53 procent van zijn bier exporteren. Vorig jaar werd 51 procent van de 250.000 hectoliter bier die Palm brouwt in het buitenland gedronken. Daarnaast produceert Palm een even groot volume voor anderen, zoals John Martin.

Ook dit jaar denkt Palm Belgian Craft Brewers winst te maken. ‘We hebben de jongste jaren een betere kostendiscipline aangenomen’, zegt de nieuwe financieel directeur Carl Toremans. ‘Die is duurzaam. We hebben de ebitdamarge al kunnen verdubbelen naar 10 procent. Dat moet in enkele jaren naar 15 à 20 procent stijgen.’

Intussen is de zoektocht naar een andere CEO ingezet. Vandewyngaerden verlaat binnenkort op eigen initiatief de brouwerij.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect