Paters Westvleteren lanceren webwinkel

Door hun wereldwijde populariteit, zijn de bieren van Westvleteren zeer schaars. ©REUTERS

De paters van de Westvleteren-abdij gaan hun wereldbekende bier ook online verkopen. Het moet wel nog worden afgehaald in de abdij. 'Vroeger werkten we met een telefoon, maar dat zorgde voor stress.'

Zelfs paters kunnen de opkomst van e-commerce niet negeren. De monniken van de abdij van het West-Vlaamse Westvleteren gaan hun bieren online verkopen. Dat kondigden ze vrijdag aan op een persconferentie in de abdij. Per hoge uitzondering toonden ze hun brouwerij ook aan de grote opkomst journalisten. Er waren er zelfs uit China en de Verenigde Staten.

Sinds wijlen bierkenner Michael Jackson - niet te verwarren met de moonwalkende popster - het bier op de radar zette in 2005 en de ge­re­nom­meerde biersite RateBeer Westvleteren tot beste bier ter wereld uitriep, is het wereldwijd populair.

De biertelefoon bezorgde de mensen die verantwoordelijk zijn voor de verkoop heel wat stress.
Paters Westvleteren

In de webwinkel zullen mensen twee keer per maand bier kunnen bestellen. De verkoopdagen worden aangekondigd op de website van de abdij. Op de bewuste dagen kunnen klanten in een klein tijdsbestek - wellicht één uur - een bestelling plaatsen. Op 18 en 21 juni testen de paters het systeem voor het eerst.

Online shoppers moeten eenmalig een profiel aanmaken dat gekoppeld is aan een gsm-nummer en een nummerplaat. Pas na verificatie van het gsm-nummer wordt het account erkend.

Wie een bestelling plaatst, krijgt een QR-code. Die scannen de paters wanneer klanten hun bier komen afhalen. Ook de nummerplaat van het voertuig dat de klanten bij zich hebben controleren ze.

Voorrang

Overigens hanteren de paters niet het systeem van 'wie eerst komt, eerst maalt'. Wie langer geleden of nog nooit besteld heeft, krijgt voorrang op mensen die recenter kochten. 'Dat is jammer voor trouwe klanten, maar hopelijk begrijpen ze dat iedereen een kans moet krijgen om ons bier te proeven', zegt Jos Vermeulen, een leek die de paters helpt met brouwen.

6.000
Hectoliter
Al jaren schommelt de jaarproductie van Westvleteren rond 6.000 hectoliter. De monniken weigeren om meer te produceren, ondanks de groeiende vraag.

Dat het verkoopproces ietwat ingewikkeld is, komt doordat het Westvleteren-bier erg schaars is. De paters weigeren - door hun monastieke code - om meer te produceren. Al jaren schommelt de jaarproductie rond 6.000 hectoliter. Op het internet worden flesjes verkocht aan torenhoge prijzen. 'Ooit vroeg iemand 300 dollar voor een flesje', zegt Vermeulen.

Mensen kunnen de bieren niet kopen in winkels, maar moeten ze afhalen aan de brouwerij. Bovendien kunnen klanten maar twee bakken per keer kopen en alleen particulieren kunnen de bieren kopen. Dat blijft allemaal hetzelfde na de lancering van de webwinkel.

Slimme wachtkamer

Sinds de populariteit van Westvleteren in 2005 fors toenam, moeten klanten het bier op voorhand via de telefoon reserveren. Binnenkort verdwijnt de biertelefoon en komt de webshop in de plaats.

'De biertelefoon bezorgde de mensen die verantwoordelijk zijn voor de verkoop heel wat stress', klinkt het. 'Bovendien is het voorraadbeheer nu volledig geïntegreerd en geautomatiseerd.'

Met het nieuwe digitale systeem willen de monniken ook fraude voorkomen. Klanten mogen maar één keer per twee maanden twee bakken bier kopen, maar het telefoonsysteem was makkelijk te omzeilen. Geregeld duiken verhalen op van supermarktketens die er toch in geslaagd zijn om een lot Westvleteren op de kop te tikken. Wie de regels met de voeten treedt wordt op een zwarte lijst gezet.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect