Scherpere lockdowns boosten Just Eat Takeaway

Topman Jitse Groen luidt de gong bij de beursgang van Just Eat Takeaway in Amsterdam. ©BELGA

De Nederlands-Britse maaltijdbezorger kreeg 57 procent meer bestellingen binnen in het laatste kwartaal van vorig jaar. Maar de focus op marktaandeel in plaats van winst doet beleggers afhaken.

Maaltijdbestelbedrijf Just Eat Takeaway kreeg in het laatste kwartaal van vorig jaar 179,8 miljoen bestellingen,. Dat is een stijging met 57 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De sluiting van restaurants in grote delen van Europa zette een turbo op thuisbezorgde maaltijden.

Just Eat Takeaway groeit met minstens een derde in alle markten en zet de sterkste groei neer in het Verenigd Koninkrijk, de grootste brandhaard van het coronavirus in Europa. Daar vervijfvoudigden de Delivery Orders, waarbij Just Eat TakeAway zelf in de levering voorziet.

'Dit is ons derde opeenvolgende kwartaal van ordergroei', reageert topman Jitse Groen. 'Ons doorgedreven investeringsprogramma werpt vruchten af en laat ons marktaandeel winnen in de meeste van onze markten.'

Beursnoteringen in de weegschaal

Just Eat Takeaway laat in de marge van de update weten dat het tijd neemt om zijn beursnoteringen in Amsterdam en Londen te evalueren. Het verwijst daarbij naar de bredere investeerdersbasis die het zal hebben na de integratie van de Amerikaanse maaltijdbezorger GrubHub.

Eerdere plannen om de notering in Amsterdam 'zo snel mogelijk te schrappen', worden uitgesteld. Beide Europese noteringen worden tot nader bericht behouden. Maar er lijkt dus wel een beperkte houdbaarheidsdatum te staan op de aanwezigheid van het bedrijf op de Amsterdamse beurs en in de sterrenkorf AEX.

Over heel 2020 klommen de orders bij Just Eat Takeaway met 39
procent tot 588,1 miljoen stuks. Voor België, dat in de update wordt ondergebracht in 'rest of the world', zijn geen uitgesplitste resultaten bekendgemaakt.

Onderkoelde reactie

De markt reageert ijzig. Just Eat Takeaway verliest ruim 3 procent in de ochtendhandel woensdag. Eén zin in de update alarmeert beleggers: 'Just Eat Takeaway zal het winnen van marktaandeel voorrang blijven geven op het maken van winst.' Dat betekent dat het bedrijf miljoenen zal blijven investeren in zijn platform en de uitrol van een eigen bezorgnetwerk. Op echte winstgroei hoeven beleggers dus nog niet te rekenen.

De aandelen hebben er in tegenstelling tot andere coronawinnaars een bescheiden rit op zitten. Het Brits-Nederlandse fusiebedrijf noteert 13 procent hoger dan een jaar geleden.

In februari volgen definitieve jaarcijfers. Daarin verwacht het bedrijf een omzetgroei van meer dat 50 procent en mikt het op een aangepaste brutomarge van 10 procent. Het werkt verder aan de overname van zijn Amerikaanse sectorgenoot GrubHub die in juni werd aangekondigd. Die transactie zou in de eerste jaarhelft rond zijn.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud