Spaanse comeback Keizer Karel stut omzet Co.Br.Ha

De Plaza Mayor in Madrid. Co.Br.Ha. rekent steeds meer op terrasjes in Spanje en Italië om zijn bierverkoop op te krikken. ©© Roger Antrobus/CORBIS

De moedermaatschappij van Brouwerij Haacht kon haar bierverkoop vorig jaar flink optrekken dankzij de groeiende populariteit in het buitenland van speciaalbieren als Keizer Karel of Ommegang. Maar het dividend groeit niet mee.

Dat het beursgenoteerde Co.Br.Ha haar totale bierverkoop vorig jaar met 4,5 procent zag toenemen, blijkt  te danken aan de sterke prestaties in Frankrijk, Nederland, Spanje en Italië. Co.Br. Ha. is wellicht het bekendst als de brouwer van Primus, maar de groep produceert ook degustatiebieren zoals Keizer Karel, Ommegang of Tongerlo. Vooral die bieren vielen vorig jaar in de smaak, al stelde het bedrijf ook een groei vast in de categorie witbieren en pilsbieren. 

In België zag Brouwerij Haacht zijn verkoop vorig jaar dan weer met 0,5 procent slinken. Een terugval, maar wel erg bescheiden in vergelijking met de 5 procent waarmee de Belgische biermarkt vorig jaar in haar geheel is gedaald. Co.Br. Ha. verkoopt behalve bier ook frisdrank, wijn en koffie en zegt dat het in al die segmenten kon blijven groeien. 

Dat maakt dat de omzet vorig jaar met 4,1 procent is gestgen naar 105,3 miljoen euro. Maar die omzetstijging werd wel tenietgedaan door hogere personeelskosten en een waardevermindering voor de cafépanden die de groep in portefeuille heeft. 

Als gevolg daarvan zag Co.Br. Ha. haar netowinst mset dik 27 procent dalen tot 5,075 miljoen euro. Dat heeft de groep ertoe aangezet om haar dividend over 2018 ongewijzigd te laten op bruto 21 euro per aandeel. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect