Spadel genoot een beetje van het warme weer

©BELGA

De overname van het Bulgaarse Devin geeft de resultaten een veel grotere boost dan de lange, droge zomer.

De Luikse drankengroep Spadel , vooral gekend voor Spa en Bru, noteerde in 2018 een stijging van de omzet met 8,8 procent tot 314 miljoen euro. De groei was deels toe te schrijven aan de overname van het Bulgaarse Devin AD. Op vergelijkbare basis was er een toename met 5,1 procent.

De omzetgroei wordt op de eerste plaats toegeschreven aan de 'commerciƫle dynamiek van de merken in een context van een groeiende markt voor gebotteld water in de meeste landen waar de groep actief is'. Zeg maar dat Spadel-merken goed stand hielden op een groeiende markt.

De ongewoon warme zomer in de Benelux, Frankrijk en het VK hadden ook een positief effect op de omzet, maar mag niet worden overschat. De impact was volgens Spadel kleiner dan in vroegere jaren met hete zomers.

Het courant bedrijfsresultaat steeg met 11,1 procent tot 36,7 miljoen euro. Het 'gewone' bedrijfsresultaat steeg met 62 procent tot 53,6 miljoen euro. Dit vooral dankzij een boekhoudkundige meerwaarde, omdat Spadel 20 miljoen euro statiegeldschulden kon terugnemen. Onderzoek leert namelijk dat de jongste jaren veel minder Nederlanders dan verwacht hun pet-flessen terugbrengen om het statiegeld te innen. Statiegeld is een schuld van drankengroepen aan consumenten en die schulden blijken nu een stuk kleiner dan gedacht. 

Netto stijgt de winst met 44 procent naar 38 miljoen euro, of 9,16 euro per aandeel. Het brutodividend stijgt in lijn met het 'courante' bedrijfsresultaat 11 procent tot 2 euro bruto per aandeel.

Spadel verwacht een positieve evolutie van de markt van het gebotteld mineraal water. Er is evenwel sprake van een steeds hevigere concurrentie op de markten: er is een hoge promotiedruk en een druk op de prijzen van de supermarkten.

Tegelijkertijd stijgen de prijzen van heel wat grondstoffen zoals PET, plasticfolie, kartonnen tussenlagen,... Dat alles zorgt dat de druk op de marges een belangrijke uitdaging wordt voor 2019.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect