Strijd met Deliveroo en UberEats kost Takeaway.com miljoenen

Tot voor kort heette Takeaway.com in België Pizza.be. ©ANP

Takeaway.com haalde vorig jaar 45 procent meer geld binnen door pizza's, kebabs en sushi aan huis te leveren. Maar het verlies groeide met 58 procent.

Leveringsdiensten die maaltijden van restaurants naar klanten thuis brengen boomen. Maar de strijd tussen de ook in België actieve spelers UberEats, Deliveroo en Takeaway.com (ex-Pizza.be) is. Ze willen zo snel mogelijk een sterke marktpositie uitbouwen en dat kost handenvol geld. Bedrijven als Take Eat Easy gingen ten onder aan de strijd.

Takeaway.com , dat vorig jaar naar de beurs trok, is er in 2016 in geslaagd fors vooruit te gaan. De omzet nam met 45 procent toe tot 111,6 miljoen euro.

Winst in België

62%
In zijn vijf kernlanden, waaronder België, heeft Takeaway.com een marktaandeel van 62 procent.

Maar de verliescijfers dikten met miljoenen aan. De negatieve operationele kasstroom (ebitda) werd 33 procent groter en klokte af op 18,3 miljoen euro. In Nederland is het cijfer positief. De ebitda bedroeg er 34,7 miljoen euro op 55 miljoen euro omzet. Ook in België was het bedrijf in 2016 winstgevend, maar een cijfer geeft het niet. In andere markten is er verlies.

Het nettoverlies groeide nog sneller. Met 30,9 miljoen euro lag het 58 procent hoger dan een jaar voordien.

Overnames doen

Door miljoenen te investeren slaagde Takeaway.com erin om 15 procent meer restaurants te overtuigen om via zijn diensten maaltijden bij klanten thuis te leveren. Eind 2016 waren 28.787 restaurants aangesloten.

Om te groeien deed Takeaway.com vorig jaar vier overnames, waaronder die van de Belgische tak van JustEat.

Groter marktaandeel

De restaurants leverden 49,3 miljoen maaltijden, 46 procent meer dan in 2015. Het klantenbestand groeide met 32 procent naar 8,9 miljoen.

In zijn hoofdmarkten Nederland, Duitsland, België, Oostenrijk en Polen heeft Takeaway.com een marktaandeel van 62 procent, terwijl dat een jaar voordien nog 57 procent was.

Lees verder

Gesponsorde inhoud

Partner content