Strijd tussen maaltijdkoeriers escaleert

UberEats breidt uit in België. ©Bloomberg

UberEats, een dochter van de bekende taxi-app, breidt zijn actieterrein in België uit. Het bekampt daarmee de koeriers Takeaway.com en Deliveroo. Het is een strijd op leven en dood.

‘Er is per land maar ruimte voor een dominante speler op de markt van de thuisleveringen van maaltijden. Daarom is het zo belangrijk marktleider te zijn.’ Dat zei Jitse Groen, de topman van het Nederlandse Takeaway.com (in ons land het vroegere Pizza.be), eerder dit jaar.

Het beursgenoteerde Takeaway.com  voert in ons land een verbeten strijd met het in het straatbeeld alom aanwezige Deliveroo en sinds kort ook met UberEats, een dochter van het Amerikaanse taxibedrijf Uber.

In die hevige geldverslindende strijd om marktaandeel moest het Brusselse Take Eat Easy vorig jaar de handdoek in de ring gooien. De start-up ging failliet omdat hij niet kon opboksen tegen de grotere spelers met diepere zakken. Deliveroo, een Britse koerierdienst actief in twaalf landen in Europa en Azië, tankte onlangs nog 324 miljoen euro. Het maakte vorig jaar 4 miljoen euro verlies op een Belgische omzet van 2,5 miljoen euro.

Takeaway.com spendeerde vorig jaar 83 miljoen euro aan reclame en promotie om nieuwe klanten aan te trekken. Dat bedrag is gelijk aan driekwart van de omzet. Het meeste geld ging naar Duitsland, waar de Nederlanders met hun bezorgdiensten Lieferheld en Pizza.de opboksen tegen Delivery Hero, een dochter van de Duitse beursgenoteerde internetreus Rocket Internet, de moeder van onder meer Zalando. Takeaway is vandaag enkel rendabel in België en Nederland.

In ons land zijn drie koeriers actief. ©De Tijd

Ons land heeft er sinds exact een jaar een nieuwe speler bij. UberEats landde in oktober 2016 in Brussel en bond de strijd aan met Takeaway. com en Deliveroo, dat een jaar voordien naar België uitbreidde. Sinds september rijden de koeriers van het Amerikaanse bedrijf ook in Antwerpen rond. En nu komen daar ook Gent en Luik bij. Gent en Antwerpen worden bediend met de fiets, Brussel en Luik vooral met de scooter.

Voor eind dit jaar wil UberEats nog vier andere steden aan zijn Belgische activiteiten toevoegen. Het bedrijf telt hier 1.000 koeriers, op een tiental na allemaal zelfstandigen en bijklussers die volgens de recente De Croo-wet maximaal 5.000 euro per jaar mogen (bij)verdienen. De thuislevering kost 2,50 euro, net als bij Deliveroo.

UberEats neemt 30 procent commissie op de geleverde maaltijden. Het eist van de restaurants geen exclusiviteit en van de klanten geen minimumbedrag, in tegenstelling tot Deliveroo, dat pas bestellingen vanaf 15 euro levert. Kenners zien daarin de drang van de Amerikanen om data te vergaren. Via de app krijgen ze zicht op de locaties die hun klanten aandoen en op welk moment van de dag ze welk eten bestellen. Met die inzichten kan UberEats zijn cliënteel aanbiedingen op maat sturen, in navolging van Facebook, Amazon en Google.

UberEats ging drie jaar geleden van start in Los Angeles. Vandaag rijdt het in een 130-tal landen rond. UberEats groeit harder dan de taxiritten van ’s werelds waardevolste (70 miljard dollar) start-up. UberEats zit op schema om dit jaar 3 miljard dollar omzet te boeken, bijna een tiende van de totale Uber-omzet. Het levert sinds kort de hamburgers van McDonald’s in Brussel en Antwerpen. Concurrent Deliveroo doet hetzelfde met de fastfood van Quick in Brussel.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect