Unilever verkoopt Becel en co aan KKR

Door zijn margarine in de etalage te zetten, hoopt Unilever meer winst te kunnen boeken. ©BELGAIMAGE

Het levensmiddelenbedrijf Unilever voert exclusieve gesprekken met investeringsfonds KKR over de overname van zijn margarineproducten. De deal is goed voor ruim 6,8 miljard euro.

Unilever verkoopt zijn margarinetak voor ruim 6,8 miljard euro aan de Amerikaanse investeringsmaatschappij KKR. Het was- en levensmiddelenconcern rekent erop dat de deal halverwege volgend jaar kan worden afgerond.

Unilever zette de margarinetak, met iconische merken als Becel, Planta, Bertolli en Blue Band, afgelopen voorjaar in de etalage. Dat Unilever van het onderdeel 'Spreads' af wilde, gebeurde nadat een overnamepoging van Kraft Heinz was afgewend.

Unilever wees de avances van die Amerikaanse branchegenoot af. Daarbij beloofde de onderneming haar aandeelhouders haar best te doen om zelfstandig meer waarde voor hen te creëren, onder meer door de margarinetak af te splitsen. Er was veel interesse in het onderdeel. KKR moest het opnemen tegen diverse andere investeerders.

Met de verkoop verliest Unilever een divisie die van oudsher het hart vormde van het Nederlandse deel van het concern. Unilever ontstond in 1930 uit een fusie tussen de Margarine Unie en de Britse zeepfabrikant Lever Brothers. Met een jaaromzet van zo'n 3 miljard euro maakte de margarinetak evenwel een relatief klein deel uit van Unilever als geheel.

Unilever is van plan de opbrengsten terug te geven aan zijn aandeelhouders, behalve als zich opeens een overnamekans voordoet die voor iedereen uiteindelijk nog gunstiger kan uitpakken. Dan wil het concern het geld liever daaraan besteden.

.

Lees verder

Gesponsorde inhoud

Partner content