Unilever wil af van margarinemerk Becel

Eén van de Becel-margarines, geproduceerd in Rotterdam. ©Peter Hilz/Hollandse Hoogte

Het voedingsconcern Unilever verkoopt voor 7 miljard euro merken, waaronder de margarines van Becel. Na het mislukte overnamebod van Kraft Heinz zoekt Unilever een manier om zijn aandeelhouderswaarde snel op te krikken.

Unilever   wil voor bijna 7 miljard euro (6 miljard Britse pond) aan merken verkopen, onder meer de margarinelabels Becel/Flora en Stork. Dat schreven diverse Britse kranten zondag. Grote investeerders als Bain Capital, CVC en Clayton Dubilier & Rice zouden volgens The Sunday Telegraph al biedingen aan het voorbereiden zijn. Ook branchegenoot Kraft Heinz wordt genoemd als mogelijke koper.

De stappen komen na de mislukte overnamepoging door het Amerikaanse Kraft Heinz. Sindsdien onderzoekt Unilever welke opties het heeft om sneller waarde te creëren voor zijn aandeelhouders dan nu het geval is.

134 miljard
Kraft Heinz kwam vorige maand met een ongevraagd bod van 134 miljard euro op het Brits-Nederlandse bedrijf Unilever.

Kraft Heinz kwam vorige maand met een ongevraagd bod van omgerekend 134 miljard euro op het Brits-Nederlandse bedrijf. Hoewel het bod werd afgewezen en vervolgens ingetrokken, reageerden beleggers erg enthousiast. Unilever kondigde daarom kort daarop aan om al zijn opties tegen het licht te houden.

Een woordvoerster van Unilever wilde zondag geen commentaar geven. De resultaten van het strategisch onderzoek worden naar verwachting volgende maand naar buiten gebracht.

Charme-offensief

Unilever vraagt zijn trouwe beleggers om wat aandelen bij te komen, in de hoop zo de aandelenkoers op te krikken. Volgens het fd komt de multinational volgende maand ook nog met een aanpassing van de strategie, om op korte termijn meer waarde voor de aandeelhouders te creëren. De top van Unilever reist alvast Nederland rond om zijn aandeelhouders op het hart te drukken dat er geen radicale stappen nodig zijn om een eventueel overnamebod af te wimpelen. CEO Paul Polman probeert vooral beheerders van pensioenfondsen en verzekeringsmaatschappijen te overtuigen van in Unilever te blijven geloven. Unilever sloeg zopas een overnamepoging door Kraft Heinz af.

Besparen

De zakenkrant Financial Times wist enkele dagen geleden al te melden dat Unilever agressiever in de kosten zou willen snijden en geld zou willen uitkeren aan zijn aandeelhouders, allemaal om zo een minder makkelijke overnameprooi te worden. Ook zou het bedrijf kijken naar overnames. Zo zien kenners de huishoudelijke tak van Reckitt Benckiser, met merken als Vanish en Dettol, als een goede aanvulling.

Margarines

Margarine maakt al sinds de oprichting van het bedrijf in 1930 onderdeel uit van het assortiment van Unilever. Het concern ontstond destijds uit een fusie van het Nederlandse margarinebedrijf Margarine Unie en de Britse zeepfabrikant Lever Brothers. In 2014 werden margarines en andere smeersels ondergebracht in een apart bedrijfsonderdeel. Dat veroorzaakte toen al speculatie over een mogelijke verkoop van die divisie.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect

Gesponsorde berichten

n